Článek
Většina záhadných slov pochází z angličtiny. Někdy je jejich použití celkem srozumitelné, jako např. controlling (z anglického to control - regulovat, usměrňovat). Controlling se zabývá nejen vnitřní situací podniku, jeho koncepcí a financemi ale i vztahy s věřiteli a konkurencí. Na základě poskytnutých informací je pak schopno vedení firmy reagovat odpovídajícím způsobem.
Horším případem jsou ale z anglicismů vzniklé české patvary. Můžete se tak setkat s pojmy jako je kosťák (původně angl. cost proposal - cenový návrh), badžet (angl. budget - rozpočet), něco čekovat (to check - kontrolovat), zabukovat (to book - rezervovat) atd. Z těch pak jde leckdy hlava kolem i zkušenému angličtináři, aniž by tušil, o čem je řeč.
Malinko lepší je situace u sice záhadně znějících, ale už z angličtiny převzatých odborných výrazů. Např. při setkání se zkratkou CRM (sí:ár:em) - z anglického Customer Relationship Management. Ta je obecně používaná pro systémy podporující řízení vztahů se zákazníky. Některé firmy ji používají k popsání veškerých systémů podporujících péči o zákazníka.
Podobnou záhadnou odbornou zkratkou je HRM (ejč:ár:em) - z anglického Human Resource Management neboli řízení lidských zdrojů. Dá se to také přeložit jako personální management, který upozorňuje zaměstnavatele na to, že zaměstnanci jsou především lidé a nemělo by se s nimi tedy zacházet jako se zbožím. Teoreticky by měl být hlavní součástí filozofie firmy. V praxi to je už bohužel horší...
Pojem, který by mohl laikům trochu zamotat hlavu je i outsourcing, přičemž občas dochází k zaměňování pojmu outsourcing a offshoring.
Zatímco outsourcingem se rozumí převedení části práce na jinou firmu, offshoring znamená přesun výroby do zahraničí bez ohledu na to, zda výrobu provádí třetí strana nebo jde pouze o přestěhování továrny mateřského výrobce. V případě, že jde o přemístění výroby do zahraničí, používá se pro větší zamotanost hlavy termín offshore outsourcing.
Můžete se setkat i s "teambuildingem", v překladu "budováním kolektivu", což je podniková praxe, jíž se vedení firem snaží odstranit ponorkovou nemoc pracovníků firmy, kteří z neustálého pobytu ve stejném kolektivu, už doslova šílí.
Firma tenhle problém řeší najmutím speciální agentury, která pomocí nejrůznějších aktivit, jako jsou např. společné zaměstnanecké výlety, tréninky v terénu, přátelské posezení v restauraci apod. obnovuje ovzduší důvěry ve firmě. Vtipný aforismus na toto téma praví, že teambuliding funguje tak, že jeho ne zcela dobrovolní účastníci zapomenou na vzájemné antipatie a svorně nenávidí člověka, který se jejich kolektiv snaží ze všech sil stmelit.
To by pro dnešek mohlo stačit - a na další záhadné pojmy se podíváme v některé z dalších lekcí naší profesní hatmatilky. Andrsténd?