Kosti z německé jeskyně přepisují ranou historii Homo sapiens v Evropě

Úlomky kostí objevené v jeskyni ve středním Německu ukazují, že se lidský druh vydal do studených vyšších zeměpisných šířek Evropy před více než 45 tisíci lety. Tedy mnohem dříve, než bylo dosud známo. Nález tak podle agentury Reuters přepisuje ranou historii druhu Homo sapiens na kontinentu, který tehdy ještě obývali někdejší lidští bratranci - neandertálci.

Foto: Tim Schuler/TLDA, Reuters

Fragment kosti objevené v jeskyni v Německu

Výzkumníci tento týden informovali, že pomocí starobylé DNA identifikovali 13 kosterních pozůstatků Homo sapiens v jeskyni Ilsenhöhle, která se nachází pod středověkým hradem na vrcholu kopce v německém městě Ranis.

Stáří kostí bylo určeno na 47 500 let. Až dosud byly nejstarší pozůstatky Homo sapiens ze severní části střední a severozápadní Evropy staré „jen“ zhruba 40 tisíc let.

„Tyto fragmenty jsou přímo datovány radiokarbonovou metodou a poskytly nám dobře zachovanou DNA Homo sapiens,“ sdělil podle agentury Reuters paleoantropolog a vedoucí výzkumu Jean-Jacques Hublin z Collège de France v Paříži.

Neandertálci a moderní lidé žili bok po boku a kopírovali od sebe nástroje

Homo sapiens vznikl v Africe před více než 300 tisíci lety, později putoval po celém světě a setkal se s dalšími lidskými populacemi, včetně neandertálců. Díky neúplným fosilním záznamům nejsou jasné podrobnosti o tom, jak se Homo sapiens šířil Evropou a jakou roli hrál náš druh při vymírání neandertálců, kteří zmizeli zhruba před 40 tisíci lety.

V oblasti bylo chladněji než v současnosti

Výzkum, který byl prezentován ve studiích publikovaných v časopisech NatureNature Ecology & Evolution, ukázal, že v oblasti bylo tehdy chladněji než dnes - studená stepní tundra se podobala dnešní Sibiři nebo Skandinávii. Výzkum také ukázal, jak se Homo sapiens, přestože má kořeny v teplejší Africe, poměrně rychle přizpůsobil mrazivým podmínkám.

Vědci dospěli k závěru, že jeskyni sporadicky využívaly malé mobilní skupiny lovců a sběračů, kteří se pohybovali v krajině plné savců doby ledové, a že v jiných obdobích ji obývaly jeskynní hyeny a jeskynní medvědi.

„Lokalita v Ranisu byla obsazena během několika krátkodobých pobytů, a nikoli jako obrovské tábořiště,“ sdělil archeolog Marcel Weiss z Univerzity v Erlangenu v Německu, další z vedoucích výzkumu.

Větší nosy jsou podle vědců známkou neandertálského původu

Kosti a kamenné artefakty z jeskyně ukázaly, že tito lidé lovili velké savce včetně sobů, koní, zubrů a nosorožců srstnatých.

„Je zajímavé, že strava těchto raných Homo sapiens i pozdních neandertálců se zřejmě zaměřovala na velkou suchozemskou zvěř, což mohlo vést k oblastem vzájemné konkurence,“ poznamenal zooarcheolog Geoff Smith z Kentské univerzity, který vedl jednu ze studií.

„Stále však potřebujeme další údaje, abychom lépe pochopili roli a vliv klimatu a přicházejících skupin Homo sapiens na konečné vymření neandertálců v Evropě,“ dodal.

Nálezy i z Česka

Zdá se, že výzkum vyřešil diskusi o tom, kdo vyrobil specifický soubor evropských kamenných artefaktů - připisovaných tzv. lincombsko-raniské-jerzmanovické kultuře (LRJ) - včetně kamenných čepelí ve tvaru listů, které se používaly jako hroty oštěpů při lovu. Mnozí odborníci předpokládali, že je vyrobili neandertálci. Přítomnost druhu Homo sapiens v Ranisu bez důkazů o neandertálcích naopak naznačuje, že je vyrobil právě Homo sapiens.

„Tyto hroty čepelí byly nalezeny od Polska a Česka přes Německo a Belgii až na britské ostrovy a nyní můžeme předpokládat, že s největší pravděpodobností představují ranou přítomnost Homo sapiens v celé této severní oblasti,“ řekl Smith.

Ve Francii byly objeveny nejstarší známé rytiny neandertálců

Vědci identifikovali kosti na základě mitochondriální DNA, která odráží dědičnost po matce. Více se lze dozvědět z jaderné DNA, která nabízí genetické informace od obou rodičů, a to včetně toho, zda se Homo sapiens v Ranisu křížil s neandertálci.

Jeskyně byla vykopána ve 30. letech 20. století, kdy byly nalezeny kosti a kamenné artefakty, než práce přerušila 2. světová válka. Tehdejší technologie nedokázala kosti identifikovat. V letech 2016 až 2022 ji vědci znovu prozkoumali a objevili další kosti a artefakty. Sekvenování DNA na nově nalezených a dříve odkrytých kostech identifikovalo pozůstatky Homo sapiens.

„Výsledky pro Ranis jsou úžasné,“ uvedl Weiss a doplnil, že badatelé by se měli vrátit k dalším evropským lokalitám z tohoto období a ověřit, zda neobsahují podobné důkazy o přítomnosti raného Homo sapiens.

Mimořádný nález. Vědci objevili na Karlovarsku čelist neznámé pravěké šelmy