Hlavní obsah

Jak se rodí plagiátoři? Průzkum ukázal, že vyrůstají už na základních školách

Právo, Petr Kotek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na internetu se dá najít každá informace, v drtivé většině je navíc zadarmo a obvykle uceleně zformulovaná někým, kdo je odborníkem v určité oblasti nebo se tak alespoň tváří. Kdo by tedy odolal pokušení použít při zpracování referátu nebo jiného školního zadání metodu „copy and paste“ místo shrnutí údajů různého původu, vyvození vlastních závěrů a řádného zdrojování použitých pramenů?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Jenže sami učitelé děti k takovému přístupu často vedou. Podle průzkumu Nakladatelství Fraus, který se uskutečnil v dubnu 2010 mezi 307 učiteli základních a středních škol, jsou pro 68 % učitelů preferovaným zdrojem informací internetové vyhledávače, především pro jejich všeobecnou dostupnost a rychlost. Své žáky na ně odkazuje 43 % vyučujících, 35 % doporučuje otevřenou internetovou encyklopedii Wikipedii. Pouze jedno procento učitelů v průzkumu uvedlo, že své žáky na internetové zdroje nikdy neodkazuje.

Ctrl-C - Ctrl-V

„Častokrát jsme svědky toho, že děti mají tendenci informace automaticky přebírat stylem Ctrl-C - Ctrl-V, tedy vybírat příslušné pasáže z elektronických textů a bez jakékoli změny je vkládat do školních cvičení,“ říká Lenka Hanzlíková z Městské knihovny Praha. „Není to chyba internetu jako takového, ani tvůrců webových stránek. Klade to ale nároky na přístup vyučujícího anebo knihovníka, kteří musí v dětech pěstovat respekt k původu informací,“ dodává.

„Riziko vyhledávačů spočívá v tom, že děti často nedokáží získané informace bez další interpretace a procvičení zařadit do souvislostí,“ upozorňuje Jiří Havlík, vedoucí odborných konzultantů Nakladatelství Fraus. Zatímco učitel má podle něj za úkol s pomocí výukových materiálů provést žáka k pochopení probírané látky, internetový vyhledávač dítě často spíše rozptyluje, nabízí mu příliš mnoho odpovědí a navíc v jazyku, který mu je cizí.

Vyhledávače by podle Havlíkova názoru nikdy neměly převážit nad strukturovanou školní látkou, v níž se jednotlivý poznatek stává součástí výuky. Havlík zdůrazňuje, že snížené porozumění internetovým textům platí zejména pro základní školy.

Sedmákův referát: marxistická historiografie a hegemonie polních obcí

„Husitství (někdy také husitské války, husitská revoluce, v marxistické historiografii také husitské revoluční hnutí) představuje hnutí vzešlé z reformního proudu v katolické církvi, které odvozuje svůj původ od učení Mistra Jana Husa a žádá dalekosáhlou reformu církve... Jako další předěl je chápán rok 1427, kdy se upevnila hegemonie polních obcí a zároveň v Praze proběhl převrat, který znamenal příklon k radikálnímu husitismu pražského souměstí.“

Vyjadřují se tak běžní žáci běžných sedmých tříd běžných českých základních škol? Ne, je to výňatek z příslušného hesla internetová Wikipedie. Konkrétní školák, jehož jméno v této souvislosti není důležité, ale nepovažoval za nutné ve své práci tento zdroj uvést a už vůbec se nanamáhal podat zjištěná fakta vlastními slovy. Že by mu tento způsob procvičení klávesových zkratek jakkoli rozšířil obzory a umožnil mu pochopit alespoň něco z dění v českých zemích za časů jednookého vojevůdce, o tom lze s úspěchem pochybovat.

Vyhledávače nenahradí učebnici, ideální je ale jejich kombinace

Odborníci na didaktiku vidí v tomto trendu klady i určitá rizika. „Je do značné míry pozitivní, že si děti touto formou osvojují informace a máme z mnoha stran ověřené, že interaktivní schopnosti počítačů a internetu zvyšují chuť dětí do učení,“ tvrdí Jiří Havlík z Nakladatelství Fraus. Vyhledávače by ale podle jeho názoru nikdy neměly převážit nad strukturovanou školní látkou, v níž se jednotlivý poznatek stává součástí výuky.

Naopak učebnice rozvíjejí u žáků schopnost budovat vědomosti adekvátně k jejich věku a úrovni znalostí. „Pokud si představíme systém vzdělání jako svého druhu budovu rostoucí od základů, pak fakta v učebnicích představují cihličky, se kterými si žáček poradí, bude je umět vzít do ruky, nebudou pro něho příliš těžké ani neforemné. Právě proto je těžké napsat dobrou učebnici: autor se musí trefit do věku a situace, kterou žáci žijí,“ řekl psycholog Jiří Šimonek z agentury DAP Services, která se zabývá zejména výzkumy v oblasti školství.

Také z analýzy, kterou DAP Services provedlo na rozsáhlém vzorku 10 963 studentů středních škol, ale vyplynulo, že jako informační zdroj u nich před učebnicí (24 %) poměrně jasně vyhrává internet (41,2 %).

Spontánně poznávací a formálně přejímací proces učení

„Srovnáme-li internet a učebnice z jiného úhlu pohledu, a to aktivace dvou paralelních procesů učení – spontánně poznávacího a formálně přejímacího - bilance vyhlíží odlišně,“ uvádí Šimonek. „Pokud nepotřebuji nijak zvlášť jevu nebo zadanému úkolu rozumět, stačí jako odpověď přejmout informace z internetu. Jestliže naopak chci problému reálně porozumět a dát ho do souvislostí s již dříve poznaným, je výhodnější sáhnout po učebnici.“

Pokud při studiu využijeme učebnici a internet dohromady, přinese nám to vyšší aktivaci obou procesů učení. „Zkombinujete-li oba informační zdroje, pak daný jev pochopíte a zároveň budete informačně pohotoví a ‚nabití‘. Při poznávání v souvislostech budete díky učebnici efektivnější a zároveň se vám vlivem internetu zvýší pravděpodobnost, že budete „mít pravdu“, to znamená, že se výrazně přiblížíte úrovni toho, co je v současnosti již objevené a poznané,“ dodává Šimonek.

Anketa

Použili byste ve své práci cizí zjištění a myšlenky bez uvedení zdroje, kbyste věděli, že se na to nepřijde?
Ano
52,9 %
Ne
40 %
Použili, ale dneska už se přijde na všechno
7,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 520 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám