Hlavní obsah

EU bojuje proti „greenwashingu“. Prodejci budou muset prokazovat dopady na životní prostředí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropské instituce ke konci září dokončily novou směrnici, která zakazuje tzv. greenwashing. To v praxi znamená, že v rámci členských států nebude již povoleno klamavě informovat spotřebitele o udržitelnosti a ekologičnosti prodávaných produktů. Výrobci a prodejci nebudou nadále moci bez důkazu tvrdit, že jejich produkty jsou klimaticky neutrální.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Po přijetí směrnice budou všichni výrobci povinni prokazovat svá environmentální tvrzení, štítky či podobná označení na svých produktech nebo službách.

Za každým štítkem jako např. „v recyklovaném balení“ či „přírodní“ tak bude muset stát vědecký posudek, který ho prokáže. Cílem je ověřit všechny jeho reálné dopady na životní prostředí. Pokud to výrobce neprokáže, bude mu hrozit pokuta, kterou si stanoví každý členský stát samostatně.

„Vyčistíme chaos od ekologických tvrzení, která budou muset být nyní doložena, a tvrzení založená na kompenzaci emisí budou zakázána,“ vysvětlila záměr Biljana Borzanová, chorvatská europoslankyně, která vedla jednání jménem Evropského parlamentu.

Světové cíle udržitelného rozvoje jsou ohroženy i kvůli ruské agresi, řekl prezident Pavel v OSN

Zahraniční

Podle analýzy Evropské komise z roku 2020 je greenwashing výrazným problémem. Více než polovina zkoumaných výrobců uvádí o udržitelnosti svých produktů zavádějící informace a 40 procent přímo nepodložené. To vytváří nerovné podmínky na trhu a klame spotřebitele.

Co je to greenwashing?

Greenwashing je anglické označení pro záměrné klamání spotřebitele, které spočívá zároveň i v dezinformační komunikační taktice, v níž se firma snaží profilovat jako ekologicky udržitelná. Příkladem mohou být třeba tzv. fast fashion značky, které svými kolekcemi propagují recyklaci, nebo letecké společnosti, které nabízí možnost přikoupit si k letence kompenzaci uhlíkových emisí.

„Obecně je dost často problém i to, že firmy neznají svůj dodavatelský řetězec. Většina firem se omezuje na měření udržitelnosti jen u sebe a svého fungování, ale nejsou schopny říct nic o svých dodavatelích, např. odkud pochází suroviny, za jakých podmínek produkt vznikl, způsob přepravy a podobně. To je ale něco, s čím bude do budoucna počítat i evropská směrnice, a proto je dobré být na to připraven,“ myslí si Martin Žabka, vedoucí komunikace Heureka Groups, která provozuje také projekt Udržitelný e-shop.

Cesta k udržitelnému módnímu stylu: sustainability, slow fashion a capsule kolekce

Styl

Ten spočívá v tom, že e-shopům, které dodržují podmínky udržitelnosti, je udělen certifikát Udržitelný e-shop. „Zákazníci nemají čas studovat a vyhledat si všechny detaily, kdo, kde a jak se chová, pomáhá, myslí na přírodu. Právě certifikace podle jasných pravidel může pomoci v boji proti greenwashingu,“ dodává Žabka.

Směrnici musí ještě definitivně schválit Evropský parlament a Rada. Hlasování se očekává v listopadu tohoto roku. Poté budou mít země EU na přijetí změn dva roky. Schválení je ale podle Euractiv již pouze formalitou.

V praxi je možné, že budou firmy opatření chtít obcházet, jejich dodržování se tak bude muset přísně hlídat. „Společnosti jsou chytré a bude se muset sledovat, jak na to budou reagovat,“ říká Elisa Martellucciová z environmentální organizace Ecos.

Green Deal nejsou jen motory, jde o dohodu. Česko se otepluje dvakrát rychleji, než je světový průměr, říká klimatolog

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám