Hlavní obsah

Doprava v okolí pražských škol je pro děti nebezpečná

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výsledky monitoringu dopravy, uskutečněného letos z iniciativy spolku Pražské matky s žáky tří základních škol v hlavním městě, ukázaly, že doprava není ve vztahu ke všem účastníkům provozu vyvážená. Chodci jsou dle průzkumu odsouzeni k dlouhému čekání u přechodů, sprintování na zelenou, brodění se bahnem a přelézání zábradlí. Nejaktivnější a velmi ohroženou skupinou jsou děti do 14 let, projekt se tak zaměřil na jejich cesty do školy. Pražský magistrát plánuje se tím zabývat.

Foto: Pražské matky

Ranní dopravní situace před ZŠ Jitřní v Praze

Článek

Šetření probíhalo v rámci projektu Pěšky do školy, podpořeného ministerstvem životního prostředí, a to u ZŠ Filosofská v Praze 4, ZŠ U Santošky v Praze 5 a ZŠ Burešova v Praze 8.

Nejnebezpečnější situace dětem často svým nedisciplinovaným chováním připravují sami rodiče v roli řidičů. Intenzita dopravy v ranních hodinách je vysoká. Právě ráno se v ulicích pohybuje také nejvíce chodců, zejména dětí.

„Při sledování dopravního provozu se potvrdilo, že děti, pokud chodí pěšky, podstupují každé ráno neúměrná rizika střetu s autem či autobusem. Většinu nehod způsobují v hlavním městě podle policejních statistik automobilisté, oběťmi smrtelných nehod jsou většinou chodci. Ulice lze přitom upravit, aby chodcům zajistily rovnoprávnější postavení a omezovaly takové chování řidičů. O to se ve spolupráci s městem, školami a občany ve svých projektech snažíme,“ uvedla Blanka Klimešová, místopředsedkyně Pražských matek.

Mnoho rodičů své děti do školy vozí zbytečně

Dotazníkové šetření a monitoring dopravy u škol potvrdil, že značná část rodičů vozí ráno děti do školy autem.

Například v Jitřní ulici v pražských Hodkovičkách (ZŠ Filosofská, objekt Jitřní) projede mezi sedmou a osmou hodinou ranní 245 aut, přičemž tři čtvrtiny z nich (184) zastaví kvůli vysazení žáka přímo před školou. Intenzita pohybu vozidel v ulici mimo tuto hodinu je čtvrtinová.

„Podle značného rozdílu mezi ranním a odpoledním dovážením dětí se lze domnívat, že cesty autem nejsou nezbytně nutné,“ domnívá se iniciativa.

Pět vteřin na překonání rušné silnice

Před ZŠ U Santošky mají děti na překonání rušné tříproudové komunikace jen pět sekund.

U ZŠ Burešova bojují s vysokými intenzitami automobilů v Žernosecké ulici, kde se potkávají rodiče ze ZŠ Burešova i ZŠ Žernosecká. Nebezpečné a z pohledu chodců nepříjemné je zejména překonání Střelničné u metra Ládví.

Foto: K. Syrový

Překonávání Střelničné ulice v blízkosti ZŠ Burešova

Děti, které monitoring dopravy v okolí škol prováděly pod vedením projektantů a za asistence pedagogů, zaznamenaly tyto problémy:

  • nepřehledné situace při parkování rodičů u školy
  • pohyb aut na přechodu nebo v jeho blízkosti
  • špatný výhled přes auta parkující blízko u přechodu
  • příliš dlouhé přechody
  • chybějící chodníky
  • krátká doba zelené na signalizovaném přechodu
  • nerespektování přednosti pro chodce na nesignalizovaných přechodech
  • velká intenzita automobilového provozu a vysoká rychlost vozidel
  • špatné rozhledové podmínky na přechodu

Všechny problémy lze dle spolku Pražské matky zařadit buď do kategorie nedodržování předpisů, nebo špatného technického řešení dopravního prostoru, za které nese odpovědnost vlastník a správce dané komunikace, tedy hlavní město – magistrát či městské části a jejich úřady. Případně se jedná o problémy nadbytečné jízdy autem tam, kam by děti mohly pohodlně dojít pěšky.

Projednáme to, ujistila radní

„Problematika je zcela v kompetenci magistrátu a Policie ČR. V povinnostech ředitele školy je vytvořit potřebné bezpečnostní podmínky pro děti, žáky a studenty škol, kteří přicházejí nebo odcházejí z budovy,“ doplnilo pro Novinky ministerstvo školství.

Přítomnost příslušníka městské policie na přechodu pro chodce v době před začátkem vyučování zařizuje obec (jakožto zřizovatel městské policie) ve spolupráci se školou.

„V případě jednorázové akce jako řízení provozu při odjezdu dětí autobusy na školu v přírodě komunikuje obvykle škola přímo s velením městské policie, pokud zřizovatel neurčí jinak,“ vysvětlil resort.

Foto: K. Syrový

Přístupová cesta k ZŠ Burešova

„Je dobře, že téma bezpečnosti dětí a mládeže vedle magistrátu otevírá i občanská společnost, protože je skutečně klíčové,“ napsala Novinkám na dotaz zástupkyně pražského magistrátu, radní pro oblast školství Irena Ropková (ČSSD).

Hlavní město podle ní dlouhodobě podporuje a organizuje preventivní a vzdělávací akce, které mají za cíl předcházet úrazům u dětí, a realizuje za tím účelem i řadu dopravních opatření.

„Podklady poskytnuté spolkem Pražské matky projednám s náměstkem Petrem Dolínkem (ČSSD), jenž má v metropoli na starosti dopravu. Pokusíme se v případech zmiňovaných lokalit i na jiných problematických místech nalézt urychleně adekvátní řešení,“ slíbila.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám