Článek
Příběh začíná v Jeruzalémě.Tam, píše evangelista Matouš, za času Heroda Velikého přišli mudrci z východu a ve městě se ptali na krále, který se měl narodit. "Uviděli jsme jeho hvězdu na východě, a proto jsme se mu přišli poklonit".
Evangelista pokračuje... "Hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až se zastavila nad místem, kde bylo dítě. Jakmile uviděli hvězdu, zaradovali se nevýslovnou radostí."
Co ona Betlémská hvězda ve skutečnosti byla? Pokusíme se přinést několik hypotéz, které se snaží vše objasnit.
Kometa
Nejznámější a nejrozšířenější verzí je, že se jednalo o Haleyovu kometu. Tato se tradičně zobrazuje i nad lidovým betlémem. Vlasatici dostal do povědomí lidí hlavně italský malíř Giotto di Bondone na fresce klanění tří králů.
Tato teorie však nesedí v kontextu pozorování vesmírných těles a astrologie vůbec. Kometa totiž nikdy nevěštila nic dobrého. Byla synonymem neštěstí a nemocí. Kolem Země zářila už v roce 12 př. n. l.
Nova, supernova
Tato teorie se zdá být také možná. Nebyl nalezen ale ani jeden záznam tohoto pozorování v inkriminované době u čínských, japonských ani korejských astronomů. Tito hvězdopravci si už v této době vedli velice podrobné záznamy zajímavých nebeských úkazů.
Planety a konjunkce
Johannes Kepler, astronom a astrolog na dvoře císaře Rudolfa II., si dal práci a hledal něco, co by bylo pro astrology nápadné a zřejmé. Výpočtem zjistil, že v roce 7 př. n. l nastala opakovaná, trojitá konjunkce Saturnu s Jupiterem v souhvězdí Ryb. Tato konjunkce se jeví jako šťastná konstelace. Jupiter je planeta královská, Saturn vládne Židům a souhvězdí Ryb symbolizuje oblast Palestiny. Zkráceně - zrodí se židovský král v Judei.
Teologické vysvětlení
Předpoklad mluví o tom, že "hvězda" nebylo přirozené těleso, jehož dráha může být zpětně interpretována. Mohl to být úkaz podobný oblaku z druhé knihy Mojžíšovy. Hospodinův oblak býval nad příbytkem ve dne a v noci v něm planul oheň před očima celého domu izraelského..