Hlavní obsah

Vratné kelímky šetří Vltavu a mohou i zachraňovat životy

Novinky, Lenka Pokorná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nápad zavést v nejfrekventovanějším úseku vodácky nejpopulárnější české řeky vratné kelímky se osvědčil. Vltava byla díky projektu Jedu vodu letos z velké části zbavena tradiční ekologické zátěže, kterou představuje odpad zanechaný u řeky neukázněnými návštěvníky.

Foto: Jedu vodu

Vratné kelímky vodáky na Vltavě oslovily. Mnozí si je odvezli domů jako suvenýr.

Článek

Navíc mohli letos návštěvníci na trase z Vyššího Brodu do Boršova využít také 25 nových mobilních toalet, jejichž provoz byl financován z této akce. O jejich čistotu se po celou sezónu staralo několik lidí z řad obtížně zaměstnatelných a zdravotně znevýhodněných. Přínosem bylo i nasazení záchranáře a vyškolených zdravotníků, kteří přímo u řeky ošetřili řadu drobných zranění, čímž mnohdy odpadl problém se zbytečným výjezdem záchranné služby.

„Společně s vodáky, obcemi a dalšími partnery se nám v rámci tohoto pilotního projektu povedlo významně snížit množství odpadků, které běžně končily v řece. Vltava je v hlavní letní sezóně návštěvníky velmi zatížena, takže naší hlavní filozofií je snaha vracet přírodě formou nových moderních služeb a investic alespoň část toho, co ji tato zátěž bere,“ uvedl jeden z autorů projektu Jedu vodu Martin Pavljuk.

Podle odhadů letos sjelo Vltavu přibližně 100 tisíc lidí, o rok dříve, v mimořádně silné sezóně, zhruba dvojnásobek. Podle propočtů spotřebuje tento počet lidí v rámci svého několikadenního pobytu jeden až dva milióny plastových nápojových kelímků. „Jen pro představu, milión kelímků vložených do sebe by dosáhl výšky osmi kilometrů, tedy tam, kde létají dopravní letadla,“ konstatoval Pavljuk.

O úspěšnosti projektu svědčí i fakt, že v rámci zářijového velkého čištění břehů Vltavy nebyl, podle sdělení hlavního organizátora, ani jeden z vratných kelímků v řece a jejím okolí nalezen. Lidé je tedy buď vrátili, případně si je odvezli jako suvenýr domů, což je pro Vltavu skvělá reklama.

„Vodáci nabídku akceptovali a kelímky přijali za své. Máme propočítáno, že v průměru byl každý kelímek za sezonu využitý čtyřikrát, než si ho někdo odnesl domů,“ zdůraznil další z trojice partnerů Jedu vodu Martin Švarc.

Pomohla tomu nejen záloha 50 korun za kus, ale také soutěž, ve které už je známý i výherce hlavní ceny – luxusního zájezdu s lodní cestou po Středomoří pro dvě osoby. Kromě toho vodáci mohli díky vratným kelímkům v cíli své cesty vyhrát i další ceny, třeba trička nebo mikiny s logem Jedu vodu 2016.

Z prostředků za zálohu kelímků zaplatili organizátoři akce mobilní toalety mimo jiné i na jezu Herbertov, kde rovněž ze zdrojů Jedu vodu „lovil“ tonoucí z vody a následně je ošetřoval záchranář Martin Poschl. Všechna stanoviště měla také obsluhu, která mobilní WC uklízela. Část prostředků ze záloh šla na provoz v hlavního mycího centra v Českém Krumlově.

Na projektu se podílely Lesy České republiky a Povodí Vltavy. Spolupracovat mohly i radnice měst a obcí na trase. Někde starostové váhali, nejspíš čekali, jak vše dopadne. V Rožmberku, Boršově a ve Větřní měli pochopení a akci plně podpořili. O tom, že jsou vratné kelímky užitečné, se přesvědčili i návštěvníci Olympijského parku na Lipně. I tam byly vratné kelímky Jedu vodu 2016 k dispozici.

Výběr článků

Načítám