Článek
Vyplývá to z analýzy auditorské a poradenské společnosti KPMG, kterou si nechala zpracovat Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) spolu s Jihočeskou hospodářskou komorou (JHK).
Analýza, kterou KPMG zpracovávala loni, sledovala tržby z turismu v regionu v roce 2015. „Na základě těchto souhrnných dat výzkum konstatuje, že celkový přínos cestovního ruchu pro veřejné rozpočty v jižních Čechách, tedy pro města, obce a podobně, se v roce 2015 pohyboval přibližně na úrovni osmi miliard korun. Je tedy zřejmé, jaký význam má cestovní ruch a rozvoj turistiky pro celý region,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.
V celorepublikovém měřítku dosáhla v roce 2015 celková přímá útrata účastníků cestovního ruchu 260 miliard korun, celková spotřeba v multiplikaci pak zhruba 510 miliard. Zhruba 105 miliard korun z této částky směřovalo do veřejných rozpočtů.
„Z celkového koláče výnosů putovalo 72 procent do státního rozpočtu, 11 procent do rozpočtů zdravotních pojišťoven, 12 procent ve prospěch města obcí a pět procent z této sumy získaly kraje,“ doplnil Polášek.
Zmíněných 20 miliard korun, které turisté na jihu Čech utratili, jsou označovány jako přímé efekty vyvolané v odvětvích přímo spojených s turismem, kde dochází zde k přímému kontaktu poskytovatele či zprostředkovatele služeb se zákazníkem – turistou.
Sem patří ubytovací služby - hotely, ubytovny, prázdninové tábory, kempy a tábořiště, stravovací služby, služby osobní dopravy, čerpací stanice pohonných hmot, cestovní kanceláře a průvodcovské služby, informační kanceláře, kulturní služby - muzea, galerie, divadla, historické památky, zoologické a botanické zahrady, rekreační a zábavní služby - sportovní, lyžařské, golfové areály, plážové služby, tematické a zábavní parky, herny a kasina i další přímé služby pro turisty.
Multiplikované (vyvolané), tedy nepřímé efekty turismu, jsou vytvářeny v dodavatelských odvětvích, jako je například stavebnictví - výstavba ubytovacích a rekreačních zařízení, prodej a opravy motorových vozidel, prodej pohonných hmot přímým poskytovatelům turistických služeb, prodej cestovních a jiných potřeb, výroba a dodávky potravin do restauračních zařízení, výroba a dodávky vybavení pro hotely, služby hotelovému průmyslu - prádelny, marketingové služby, účetní služby, úklidové služby, telekomunikační služby, veřejná správa, bezpečnost a další.
Jihočeský kraj je v současné době jediným regionem v ČR, který podobným průzkumem disponuje. „Výstupy z analýzy KPGM nám umožňují budoucí efektivní strategické plánování a tvorbu nových projektů v oblasti podpory cestovního ruchu. Sem patří mimo jiné vhodně zvolené a správně zacílené formy a metody propagace turistické nabídky Jihočeského kraje,“ konstatoval manažer marketingu JCCR Ondřej Flemr.
Materiál dopodrobna mapuje nejen skladbu návštěvníků, jejich původ, délku pobytu na jihu Čech, nejčastěji navštěvovaná místa v kraji a podobně.

Propagaci turistického ruchu věnuje Jihočeský kraj velkou pozornost. Jeho atraktivní expozice byla k vidění mimo jiné na letošním Regiontouru v Brně.

Propagaci turistického ruchu věnuje Jihočeský kraj velkou pozornost. Jeho atraktivní expozice byla k vidění mimo jiné na letošním Regiontouru v Brně.

Propagaci turistického ruchu věnuje Jihočeský kraj velkou pozornost. Jeho atraktivní expozice byla k vidění mimo jiné na letošním Regiontouru v Brně.