Článek
V sobotu dopoledne 24. žáří 2016 vítala návštěvníky Regionálního dne železnice v Ostravě ( 24. září 1825 britský inženýr George Stephenson uvedl do provozu první veřejnou parostrojní trať pro dopravu osob) socha koníka táhnoucího hornický vozík, která byla slavnostně instalována v pátek 23. září v poledne.
Návštěvníci se hrnuli na čtvrté nástupiště hlavního nádraží v Ostravě, aby nastoupili do historického vlaku s historickými vagony, které ovšem mnoho starších občanů zažilo v provozu a v průběhu cesty vzpomínali na vybavení tvrdých dřevěných lavic a jednoduchého funkčního zařízení, které se nijak zvlášť nedalo poničit.
Vlak táhla lokomotiva 464.202 Rosnička. Lokomotiva byla středem zájmů fotografů, odborníků, fanoušků železnice a návštěvníků, protože takový skvost lidské práce a umu poháněný párou v současnosti jen tak hned nevidí.
Lokomotiva nabrala vodu, uhlí - kterého se dle strojvedoucího spotřebovalo přes 6 tun - rozdělali oheň, zasyčelá pára a v 9.05 hodin vyjel vlak na první kolečko. Cestující si před jízdou zakoupili jízdenku v ceně 40 korun( děti polovic, do 6 let zdarma) a skvělá jízda byla zhájena.
Trasa vedla z hlavního nádraží v Ostravě, kde první vlak projel 1. května 1847. Po průjezdu centrem Ostravy zastavil na dalším historickém nádraží Ostrava - střed ( 1871), kde sídlí Železniční muzeum moravskoslezské. Další cesta vedla okolím Dolních Vítkovic na nádraží Ostrava - Kunčice( 1871), na nádraží Ostrava - Vítkovice ( 1964) do Ostravy - Svinova ( 1871) a zpět na hlavní nádraží v Ostravě.
Ve vlaku mohli návštěvníci, zcela mimořádně, zahlédnou pražského herce Miroslava Táborského, který zde natáčí dokumentární cyklus o památkách na českém území.
"Pro dokumentární cyklus Národní klenoty nátáčíme díl Ostrava. Využili jsme jízdu historickým vlakem a jednu pasáž uděláme celou v kupé. Ostrava je klenot a především průmyslový fenomén. Nátáčíme také v Dolní oblasti Vítkovice, na Landeku, na dole Michal, také vypouštění strusky v Mïtalu a podobně," vysvětlil režisér Roman Vašíček.
Kromě historické jízdy nabízeli pořadatelé i doprovodný program. Například okružní jízdy na trase Ostrava hl. n. - řídící stavidlo - ČD Cargo, a.s. - SOKV Ostrava - elektrodispěčink SŽDC,s.o.
Návštěvníci mohli vidět ukázky hasičů a výškových prací, expozici drážních vozidel. Dopravní podnik Ostrava připravil vyhlídkové jízdy historickými tramvajemi a autobusy.
Program byl pro návštěvníky připraven od 9,00 do 16,00 hodin.