Hlavní obsah

Projekt přibližuje předškolákům pojem elektřina, jednou měsíčně školka nevyužívá její pomoc

Novinky, Vladimíra Zieglerová

Enviromentální vzdělávání v mateřské škole lze uchopit i velmi netradičně - na příklad zrealizovat projekt, který dětem i zúčastněným dospělým přinese zážitky i pochopení souvislostí.

Foto: Vladimíra Zieglerová

základy pro pec

Článek

V soukromé mateřské škole Plzeň-Božkov vyrostla díky společné práci rodičů, dětí a zaměstnanců školky venkovní pec s přístřeškem a také teepee. Jejich vybudování bylo součástí projektu Bez proudu proti proudu, který podpořila plzeňská environmentální nadace Zelený poklad.

V rámci tohoto projektu chtějí pedagogové dětem předškolního věku přiblížit abstraktní pojem elektřina a závislost moderního člověka na ní. Proto se rozhodli, že vždy jeden den v měsíci bude veškeré dění ve školce (včetně vaření nebo úklidu) probíhat bez pomoci spotřebičů, které pohání elektrický proud. 

V tyto dny se ve třídách svítí pomocí petrolejky nebo svíčky, paní kuchařka připravuje jídlo na venkovním sporáku či v peci a paní uklízečky si musí poradit např. bez vysavače. Děti se mohou zapojovat do činností spojených s přípravou ohniště, přípravy surovin potřebných k vaření nebo třeba pečení v peci.

Zažijí tedy složitost různých běžných denních situací, ve kterých se obvykle spoléháme na elektrické spotřebiče, a budou se podílet na jejich řešení. Učitelé tak chtějí u dětí probouzet úctu k věcem i lidské práci a pěstovat u nich zodpovědný a respektující postoj k přírodě, k tomu co nám poskytuje.

Aby tento den mohl být pravidelně realizován, bylo třeba celoroční práce mnoha lidí. Ve školce proběhla řada workshopů – první již v dubnu 2015. To byla zahájena stavba pece. Postupně nad ní vyrostl přístřešek a v zahradě přibylo teepee. Přístřešek pro pec a sporák byl zcela dokončen až na začátku léta 2016.

Pec je v provozu již od června 2015, ale finální podobu získala až v dubnu 2016. To proběhl  workshop, při kterém pec dostala kabát z hliněné omítky. V minulém školním roce tedy již děti ve školce zažívaly - vždy poslední úterý v měsíci - Den bez elektřiny. Pec byla ale roztopená mnohem častěji než jen jedenkrát za měsíc - a to např. i během některých školkovských slavností nebo workshopů.

V průběhu tohoto projektu jsme si mnohé vyzkoušeli a mnohému se naučili. Díky němu se setkalo množství ochotných a nadšených lidí a jejich společná práce nám umožnila vybudovat vše potřebné pro to, aby se Den bez elektřiny mohl stát trvalou součástí školkovského dění. I ve školním roce 2016/2017 se tedy děti mohou těšit na Den bez elektřiny i společné vaření a pečení.

Všem, kteří nám s projektem pomáhali, patří upřímné poděkování.

Související témata:

Výběr článků

Načítám