Hlavní obsah

Prezidentský vlak je k vidění v Brně

Novinky, Jiří Sysel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od pátku 29. června do pondělí 2. července je v areálu BVV k vidění Prezidentský vlak, který je složen ze salónních vozů, které tvořily soupravu vlaku prezidenta republiky po roce 1918, konkrétně ze salónních vozů Fr. Ferdinanda, T. G. Masaryka a G. Husáka, upravených pro potřeby putovní výstavy.

Foto: Jiří Sysel

Souprava Prezidentského vlaku na BVV

Článek

Prezidentský vlak je součástí oslav 100.výročí založení Československé republiky a jeho jízdu organizuje Národní technické muzeum (NTM) ve spolupráci s Českými drahami a se Železnicemi Slovenské republiky.

Vlak vyrazil ve čtvrtek z Prahy do Brna, dále bude k vidění od 4. července v Bratislavě a přes další slovenská města doputuje až do Košic, aby se vrátil do ČR, kde bude postaven 16. a 17. července na nádraží Zlín-Střed. Poté bude pokračovat přes dalších sedm moravských a českých měst a zakončí svoji cestu na pražském Masarykově nádraží v areálu NTM, kde bude vystaven od 28. srpna do 2. září.

Vlak je vedený parní lokomotivou 464.202 „Rosnička" (lokomotiva téže řady 464.1 byla k prezidentskému vlaku ve 40. letech 20. století zařazována). Přezdívku od železničářů dostala podle zeleného nátěru, byla vyrobena v roce 1956 v Závodech V. I. Lenina v Plzní (později Škoda Plzeň) a lokomotivy této řady byly vyrobeny jako prototypy pouze dvě. I když se výborně osvědčily v přepravě těžkých rychlíků i na "horské" trati Olomouc - Jeseník, sériově se nikdy nevyráběly z důvodu nástupu výroby elektrických a motorových lokomotiv.

Salónní vůz Františka Ferdinanda d´Este, ozn. Aza 1-0086, byl vyroben roku 1901 největší vagónkou na území Rakousko-Uherska (smíchovský závod Ringhoffer) v klasicistním anglickém slohu, za 2 292 105 rakouských korun. Konstrukční rychlost byla 120 km/h a byl technicky způsobilý pro provoz na většině železničních tratí Evropy.

Salónní vůz prezidenta T. G. Masaryka, ozn. Aza 1-0080, byl vyrobený roku 1930, opět v Ringofferových závodech. Do provozu ČSD byl symbolicky předán 7. března 1930, v den 80. narozenin prvního československého prezidenta, který ho poprvé použil 17. března 1930 při cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru.

V době výroby se tento vagón řadil ke špičce železniční techniky. Kromě moderních konstrukčních řešení (tzv. "pensylvánské" podvozky umožňující rychlost až 140 km/h, použitými poprvé v ČSR s valivými ložisky, dvojitými okny, nezávislým teplovodním vytápěním) je zajímavý i řešením interiéru architekta Jonáše. Vnitřní obložení z australské třešně a nábytek z pařeného hruškového dřeva.

Čtyřnápravový salónní vůz prezidentů ČSSR, pův. ozn. Aza ...80 061, byl vyroben roku 1968 ve vagónce Bautzen, bývalá NDR, a měl nahradit salónní vůz TGM z roku 1930. Původní konstrukční rychlost 140 km/h byla při rekonstrukci v roce 1989 zvýšena na 160 km/h.

Vůz se zapsal do československých dějin, když se v něm uskutečnilo známé "vagónové jednání" mezi Alexandrem Dubčekem a Leonidem Brežněvem 31. července 1968 v Čierné nad Tisou, prakticky tři týdny před okupací Československa vojsky Varšavského paktu. Vůz dále sloužil prezidentu L. Svobodovi a roce 1975 G. Husákovi.

Součástí Prezidentského vlaku je i rekonstruovaný rychlíkový vůz "Pancéřák" a další doprovodné a ubytovací vozy.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám