Hlavní obsah

Mostecké jeviště přivítalo Podivný případ se psem

Novinky, Věra Domášková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Městské divadlo v Mostě uvedlo 8. dubna na Komorní scéně druhou premiérou sezóny 2016 - Podivný případ se psem v režii Lukáše Kopeckého. Jedná se o lehce mysteriózní příběh patnáctiletého autistického chlapce, který najde mrtvého psa své sousedky a rozhodne se odhalit vraha.

Foto: Jakub Jíra
Článek

„Mostecká inscenace je několikátým uvedením Případu u nás. Žádnou z těch inscenací jsem však neviděl. Jednak jsem se jimi nechtěl nechat ovlivnit, jednak člověk i bez toho tak trochu tuší, jak k tomu ten či onen tvůrce pravděpodobně přistoupil… Mostecké zpracování nechť s ostatními srovnají k tomu povolaní. Mohu však říci, že jsme scénář poměrně dost upravili, aby se více blížil Haddonově románové předloze a jejím specifičnostem,” řekl režisér Lukáš Kopecký.

Román Marka Haddona Podivný případ se psem (přeložila Kateřina Novotná, česky vydalo Argo v roce 2003) je pozoruhodné dílo. Haddonovi se podařilo zachytit chlapcův vnitřní svět velmi sugestivně, včetně specifického způsobu chlapcova myšlení i jednání.

Christopher nalezne mrtvého psa své sousedky, kterého někdo probodl vidlemi. Jako obdivovatel Sherlocka Holmese se rozhodne vypátrat pachatele - a jak už to u dobrých příběhů bývá, odhalí při svém pátrání nejedno tajemství a vydá se na strhující i nebezpečnou cestu.

Největší účinek hry tak nespočívá toliko v detektivním pátrání a v odhalení vraha, ale v tom, jak plasticky a uvěřitelně Haddon vykreslil složité a zmatené dospívání patnáctiletého chlapce i vztahy v jeho rodině; nelehký vztah s otcem i poměr k matce, jež opustila rodinu. 

Premiéra opět naplnila mostecké hlediště. Diváci žasli nad hereckými výkony jednotlivých herců:

Ondřej Dvořák, který byl do této inscenace přizván jako host z Brna, autistickou postavu Christophera ztvárnil věrohodně. Svým chováním dává divákovi možnost představit si, jak je pro takového člověka náročné začlenit se pro zdánlivě normálního světa.

Jakub Dostál exceloval v roli Christopherova otce. Jeho civilní projev a naprosto uvěřitelný vztah k synovi si získal diváky i přes pár zbrklých rozhodnutí vůči Christopherově matce. Ta se na jevišti objevila v podání Michaely Krausové, která dokázala na jevišti vytvořit nespočet silných momentů, které dojaly i silnější jedince v hledišti. 

V roli Sioban, Christopherovi učitelky, se přestavila Zita Benešová, o jejíchž kvalitách nikdo z mosteckých diváků nepochybuje, ovšem v tomto případě se dá mluvit o ne příliš vykonturované postavě, která ač je pro příběh důležitá, nedokázala prorazit mezi ostatními.

Lilian S. Fischerová, Veronika Týcová, Miroslav Večerka, Jiří Kraus a Jan Beneš se úkolů ztvárnit mnoho rolí, včetně neživých, ujali bravurně.

Velice vhodná byla volba scény Petra Kastnera, kostýmů Veroniky Watzkové i hudby Maria Buzzi.

Inscenace je vhodná pro všechny věkové kategorie.

Reklama

Výběr článků

Načítám