Článek
Airbrushi se věnuje od roku 1990, kdy se s ním poprvé setkal. "Je to nejdokonalejší a podle ně také nejkrásnější způsob nanášení a rozprašování barev," vysvětluje.
Zvládnutí této dovednosti je podle Luboše Pírka otázkou několikaletého sbírání zkušeností a stálého zdokonalování. "Od té doby jsem začal shánět veškeré materiály a zajímat se o všechno, co se k airbrushi váže. Po stovkácho hodin práce a studia jsem začal vytvářet první malby," vzpomíná na své začátky Luboš Pírek. Zhruba po pěti letech se podle vlastních slov dopracoval téměř k vrcholu, třeba vybudováním speciálních prostor v podobě přetlakového stříkacího boxu.
Do malé dílničky si za dvě desítky let našli cestu za zkrášlením hlavně motorkáři. "Motivem harleyářů je lebka. Na ty jsem mistr, třeba na téhle přilbě je jich osmdesát a každá jiná," ukazuje fotografii jednoho ze svých děl.
Nemaluje ale jen přilby, aibrushem dokáže "udělat" celou motorku. "Samotná malba není tak pracná, pokrývá ji ale až patnáct vrstev laku. Každá z nich se musí vyleštit k dokonalosti," vysvětluje airbrushista. Nejsou to ale jen lebky. "Pro jednoho zákazníka z americké Jižní Karolíny, který je milovníkem přírody, jsem harleye zdobil motivy spadaného listí. Pořád jsem se chystal jít listy nasbírat, až mi obec uklidili a já nakonec lezl do potoka, abych zachránil aspoň nějakou inspiraci," směje se. "Podzimní" motorka prý podle majitele sklízí úspěchy hlavně u něžného pohlaví.
V přírodě Luboš nachází nejvíc inspirace. "Hodně fotografuji, bez předlohy se nedá pracovat. Když si přiblížíte třeba obyčejný list ze stromu, zjistíte, jak dokonale je vypracován," dodává.
Skuteční fajšmekři své železné oře nechají halit do drahých kovů jako je zlato, stříbro a bronz. "Tyhle airbrushe se pohybujé ve stovkách tisíc korun. Jsou dokonalé natolik, že majitelům doporučuji,aby před nimi jezdil zametací vůz,aby se nepoškrábaly," dodává Luboš Pírek.
Díla českého airbrusisty dnes obdivuje celý svět.