Hlavní obsah

Janáčkova opera Národního divadla Brno vstupuje do roku 2020 světovou premiérou opery Monument

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Janáčkova opera Národního divadla Brno 7. února představí světovou premiéru opery Monument. Napsána byla přímo pro brněnskou operní scénu. Autorem libreta je známý režisér David Radok, hudbu napsal skladatel a šéfdirigent operního souboru NdB Marko Ivanovič.

Foto: archiv

Článek

Oba autoři se inspirovali životním osudem sochaře Otakara Švece (1892–1955), který byl stejně jako dalších čtyřiapadesát sochařů v roce 1949 přinucen zúčastnit se soutěže na vytvoření pomníku J. V. Stalina. Megalomanské zadání vyřešil Švec návrhem nerealizovatelného monumentu, který však soutěž vyhrál. Politic­ký tlak v průběhu realizace si nakonec vybral oběť nejvyšší.

Záměrem Davida Radoka nebylo vytvořit realistický příběh sochaře. Jeho text v jedenácti scénách zachycuje atmosféru a absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni blíže neurčeným totalitním politickým režimem, který potlačuje nemilosrdně jedince a jeho osobitost a staví jej do situací, kdy se musí jako člověk a tvůrce vyrovnat s morálními i uměleckými dilematy.

„Monument sice vychází z reálné předlohy Stalinova pomníku na Letné, ale nejedná se o dokument. Jde jen o volnou inspiraci touto absurdní stavbou, která obsahuje veškeré ingredience antické tragédie – největší monument oslavující jednoho z největších diktátorů a vrahů historie, kdy během stavby probíhají nejkrutější politické procesy, a před samotným odhalením pomníku autor spáchá sebevraždu,” přiblížil svůj záměr a pojetí autor libreta, současně režisér a scénograf inscenace. Svou koncepcí se snažil odpoutat od dokumentární faktografie při ztvárnění v relaci se specifikou operního díla.

„Z mého skladatelského pohledu se tedy nejedná o dílo „hledačské“ či experimentální, ale o vnitřně pestrý monolit, který využívá různorodých soudobých stylových prostředků k dosažení co nejlepší dramatické pravdivosti a k navození odpovídajících emocí a nálad. Dílo vzniklo na objednávku Národního divadla Brno a tento fakt jsme s panem režisérem brali od začátku v potaz. Už od prvních chvil bylo jasné obsazení hlavních postav, věděli jsme, že se můžeme opřít o skvělý sbor i orchestr,” vyjádřil se skladatel díla a dirigent Marko Ivanovič.

„Velkou roli měla i budova Janáčkova divadla se svým velkým jevištěm a architektonickým řešením zakotveným v estetice 70. let. Vznikla tak opera doslova „šitá na tělo“ jak souboru, tak celé instituci – i když ani po hudební stránce se nejedná o dílo jednoduché a klade na všechny účinkující často neobvyklé nároky.” dodal.

Brněnská světová premiéra soudobého operního díla s tragickým příběhem umělce vtaženého do drtivého soukolí doby ne tak dávné minulosti by měla oslovit nejen pravidelné návštěvníky opery. Reprízy se konají ve dnech 8., 28. a 29. února.

Další informace na webových stránkách Národního divadla Brno.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám