Hlavní obsah

Devadesát let po světové premiéře Makropulos opět v Brně. Ve výjimečné inscenaci a obsazení

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tajuplné hudební drama se zápletkou až detektivní se bude hrát 19. a 20. prosince v exkluzivním provedení a obsazení na scéně Janáčkova divadla v Brně.

Foto: Archiv NdB
Článek

V roce 1922 vyšla hra Karla Čapka Věc Makropulos, mysteriózní příběh tři sta let staré Emilie Marty, uchovávající si stálé mládí, přesně řečeno mladistvý vzhled. Divadelní hra měla úspěch na domácích i zahraničních scénách.

Psána byla typicky čapkovským perem jako konverzační komedie s espritem vyslovující filozofické otázky nad smyslem bytí i smrtelnosti. Oslovila také Leoše Janáčka, který získal autorův souhlas k napsání opery. Pracoval na ní dva roky. Vyšel z Čapkova textu, který redukoval, především mu však dal podobu vážného existenciálního dramatu.

Janáčkova Věc Makropulos je tragédií lidského jedince, který překročil vymezenou hranici. S výrazně dramatickou, osobitou Janáčkovou hudbou splývá slovo na věčné, zde moderně uchopené téma lidské existence a její konečnosti. Světová premiéra se odehrála 18. prosince 1926 v Divadle na Hradbách za přítomnosti skladatele.

Makropulos je možná z Janáčkových oper tou nejsevřenější, s rychlým spádem a dynamikou zbavená každé nadbytečnosti. Soudobá, moderní, troufal bych si říci i „akční“.

V hlavní roli vystoupí Annalena Persson, vítězka Soutěže Richarda Wagnera v Bayreuthu. Nejen ona, ale i další účinkující jsou zárukou vysoké interpretační úrovně výjimečného představení. Televizní záznam brněnské inscenace získal cenu Český křišťál a Cenu Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 na mezinárodním festivalu Zlatá Praha.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám