Hlavní obsah

Za prodej vánočního cukroví načerno hrozí až statisícové pokuty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cena kilogramu domácího vánočního cukroví se v inzerátech na internetu pohybuje nejčastěji v rozmezí od 500 do 900 korun. Pro mnohé amatérské cukráře a cukrářky tak může být jeho výroba zajímavým způsobem přivýdělku. Je však potřeba si dát pozor na splnění pravidel, jinak tomu, kdo cukroví k prodeji nabízí, hrozí i citelná pokuta.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Ti, kdo nabízí potraviny z domácí výroby organizovaně, tedy pravidelně, v množství vylučujícím, že by šlo o přebytky z přípravy pro domácnost, se zapojením více osob, s aktivní propagací včetně na internetu, účtů na sociálních sítích, již mají povinnost se registrovat,“ řekl Právu mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

Právě u této inspekce je potřeba se registrovat. V případě porušení předpisů hrozí pokuty od několika tisícovek až po statisíce korun. Jejich výše závisí na míře možného ohrožení spotřebitelů, době trvání neuspokojivého stavu nebo případném opakování prohřešku.

Výrobci navíc podle Kopřivy musí potraviny označovat podle zákona a musí mít oddělené prostory pro jejich přípravu v rámci domácnosti a pro spotřebitele.

Lyžařské výcviky podraží, pět dní až za 10 000 korun

Finance

Tyto povinnosti se netýkají jen těch výrobců, kteří své produkty za úplatu nabídnou například svým známým a sousedům, nebo je prodávají na jednorázových akcích, jako jsou církevní, pouťové, školní nebo obecní slavnosti či pouliční party a happeningy.

Pokud tedy výrobce prodává své cukroví například celoročně nebo k jeho prodeji využívá inzerátů či jiné propagace, musí mít živnostenský list nebo jiné oprávnění k podnikatelské činnosti a je povinen se registrovat na místně příslušném regionálním inspektorátu ještě před zahájením činnosti.

Výdělek z prodeje musí také následně zdanit stejně jako jakékoliv jiné příjmy.

Utajené kontroly

Za propagaci se v tomto případě pokládá nejen obvyklá inzerce třeba v novinách nebo na inzertních serverech, ale také například cedule vystavené přímo na domě, letáky na obecních vývěskách, v čekárnách nebo v místním obchodě.

Podle informací uvedených na webu inspekce je propagací i diskuse na sociálních sítích s nabízením zboží, a dokonce i sdílení fotografií s cílem prodeje.

Místo, kde se cukroví na prodej peče, musí také splňovat příslušná hygienická pravidla, jako je například již zmíněné oddělení prostor pro výrobu zboží k prodeji a prostor pro přípravu potravin pro domácnost. Toho lze v praxi docílit i tím, že je přesně vymezen čas, kdy se třeba v kuchyni vaří pro rodinu a kdy se připravuje cukroví za účelem prodeje.

Na dodržování pravidel a splnění povinnosti registrace dohlíží právě státní inspekce, která provádí namátkové kontroly, a to buď návštěvou domácnosti, nebo také třeba nákupem pod zastřenou identitou.

Naopak hygienici výrobu cukroví běžně nekontrolují. „Prodejce domácího cukroví jsou krajské hygienické stanice oprávněny kontrolovat v případech šetření podezření na poškození zdraví spotřebitelů z těchto výrobků, tedy zdravotních potíží po požití výrobku a v případě vzniku epidemie,“ vysvětlila Právu Jitka Švecová, ředitelka odboru hygiena výživy Krajské hygienické stanice Olomouckého kraje.

Podle ní však v posledních letech jejich hygienická stanice žádný takový případ nezaznamenala a ani neřešila.

Anketa

Kupujete si od někoho cukroví na Vánoce?
Ne, pečeme si ho sami
69,9 %
Ne, cukroví nejíme
9,5 %
Uvažujeme o tom
1,3 %
Ano, už jsme to vyzkoušeli
19,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 11094 čtenářů.

Novinka v bankovnictví: peníze se dají z účtu posílat na číslo mobilu

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám