Článek
Mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková v úterý řekla, že například prodeje mouky, olejů či tuků se letos v prodejnách Tesco začaly výrazně zvyšovat o dva až tři týdny dříve než je před vánočními svátky obvyklé. "Navíc se tyto prodeje ve srovnání s loňským rokem zvýšily o 30 až 40 procent," podotkla Matoušková.
Například prodej mouky a cukru krystal v obchodech Tesco v těchto dnech vzrostl ve srovnání s běžným obdobím o 800 procent. "V nákupních košících většiny zákazníků prodejen Tesco se objevuje několik balení mouky či cukru, na odbyt jdou ale také rozinky, sušené a konzervované ovoce, čokoládové polevy či oříšky," uvedla.
Vyšší prodej vánočního zboží a potravin hlásí také společnost Ahold, která provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova. "Proti stejnému období loňského roku se tržby za vánoční zboží zvýšily v řádu desítek procent. Předpokládáme, že růst zájmu zákazníků o vánoční zboží souvisí s větší kupní silou českých spotřebitelů," řekl mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Podobně se vyjádřila i Matoušková, podle které mohou mít na letošní vyšší prodej některých potravin částečně vliv i obavy lidí z dalšího růstu cen.
Ceny potravin letí vzhůru
Ceny potravin na pultech obchodů šly totiž letos na podzim v průměru nahoru a podle všeho tento trend bude pokračovat. Razantně již zdražily mléčné výrobky - máslo, eidam nebo mléko. Výrazné zvýšení cen oznámily od listopadu také některé přední pekárenské firmy.
Po vzestupu u drůbežího masa lze prý postupem času očekávat i vyšší ceny vepřového. Od ledna se navíc připojí zvýšení DPH z pěti na devět procent. Podle odhadů tak může v příštím roce čtyřčlenná rodina za jídlo připlatit v meziročním srovnání několik stovek korun měsíčně navíc.
Češi utratí o dvě a půl procenta víc než loni
České domácnosti letos o Vánocích zřejmě utratí celkově více peněz než loni. Průměrné vánoční výdaje podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na 506 eur (téměř 13 500 korun). Některé domácnosti ale kvůli vyšším cenám energií a potravin budou zřejmě redukovat útraty za dárky či potraviny na vánoční stůl, aby vystačily s penězi.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje. V posledním čtvrtletí loňského roku maloobchodní tržby podle odhadu ekonomů činily rekordních zhruba 250 miliard korun a letos by opět měly vzrůst o několik procent.