Článek
(od našeho spolupracovníka na Ukrajině)
Vzhledem k vynaloženému úsilí sice nejsou územní zisky Rusů nijak oslnivé, avšak dolet jejich dronů se za poslední dva roky zněkolikanásobil. Zatímco dříve hrozilo nebezpečí od bezpilotníků maximálně do šesti kilometrů od linie bojů, dnes není výjimkou, že malé ruské drony létají třicet i čtyřicet kilometrů od fronty. V Kramatorsku tak už ruské FPV i křídlaté drony běžně útočí.
Je vlastně obdivuhodné, jak dlouho se správě Ukrajinských železnic dařilo tohle veledůležité spojení s Donbasem udržovat. Dokonce ho obnovila i po barbarském ruském raketovém útoku z 8. dubna 2022, kdy na kramatorské nádraží přeplněné zoufalými lidmi, prchajícími před ruskou invazí, dopadla raketa s kazetovou municí. Při útoku zemřelo 63 civilistů včetně 9 dětí a dalších 150 osob bylo zraněno.
V jižní části nádraží, kde bylo obětí nejvíc, vznikl malý pomníček připomínající hrůzný zločin. Místo získalo pietu, ale vzpomínka na zohavená těla, utrhané končetiny a kaluže krve mezi kufry a batohy tuhle část nástupiště fakticky vyřadila z provozu – tomuto koutu se každý vyhýbal, lidé se raději mačkali o pár desítek metrů severněji, kde bývalo těsno.
Na Donbas totiž vlaky přijížděli nejen vojáci, ale za nimi cestovaly i jejich ženy. Proto vlaky lásky. Manželky, přítelkyně, milenky vystupovaly z vagónů a hned je čekaly květiny, objetí a polibky. Oč radostnější byla přivítání, o to dojemnější byla na tom samém peróně po pár dnech loučení. Slzy, pláč a mezi vzlyky šeptaná slova a sliby. „Uvidíme se ještě? Buď na sebe opatrný!“ - „Neboj, já se vrátím!“
Na žádost Doněcké regionální vojenské správy je ale provoz vlaků do Slavjansku a Kramatorsku pozastaven. Prý na neurčito. Železniční soupravy tak končí v sousední Charkovské oblasti ve stanicích Barvinkove a Husarivka a odtud jsou dál cestující na Donbas přepravováni autobusy. Prý je to tak bezpečnější.
Ruských útoků na ukrajinskou infastrukturu, včetně té železniční, totiž silně přibylo. Od začátku plnohodnotné invaze bylo při výkonu služby během ruských útoků zabito 37 železničářů a dalších 221 jich bylo zraněno.



