Hlavní obsah

Unikátní projekt. Z Ostravy se bude řídit námořní doprava

Ostrava

Ačkoli je z Ostravy k nejbližšímu moři přes 500 kilometrů, přesto je spojena s lodní dopravou. A to díky vývojářům Operačního centra Evropa (EUOPC) společnosti ABB, kteří vyvíjí unikátní software Oversea, který bude pomáhat rejdařům vybrat nejen nejoptimálnější trasy pro jejich lodě, ale také je provozovat co nejefektivněji.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

„Projekt Oversea je na celosvětovém trhu unikátní,“ potvrdil Právu vedoucí softwarového oddělení EUOPC ABB v Ostravě Jindřich Šonka. Dodal, že dotaz na systém vzešel od jedné z divizí ABB, Marine service. „Požadavek byl, aby ten systém uměl monitorovat lodě nejen ve smyslu, kde fyzicky jsou, ale také jak se projevují, v jakém jsou stavu,“ popsal.

Zatím testovací provoz

Na systému digitálního řízení lodí spolupracovalo více než 10 lidí přes dva roky. „A víme, že ještě minimálně tři čtvrtě roku na tom dělat budeme. Momentálně jsme v testovacím provozu, do něhož jsou zapojeny tři lodě,“ řekl.

Oversea umí navést loď na ekonomicky nejlepší trasu a umožňuje být kapitánovi pořád v kontaktu s meteorology i rejdařem. Program ale umí pracovat i v režimu offline, tedy v době, kdy loď není, například kvůli špatnému počasí, tzv. na příjmu. „I tak ale majitel nebo provozovatel lodi díky našemu systému neustále ví, co se na lodi děje. Ví, kudy má plout, a může plánovat dopředu všechny opravy, výměny i revize, čímž uspoří čas,“ vysvětlil ředitel EUOPC Pavel Prautsch s tím, že informace o tom, v jakém stavu loď je, dostává Oversea díky senzorům, které jsou po celé lodi.

Podle Šonky pracuje systém ve třech rovinách: optimalizační, analytické a reportovací. Optimalizační činí plavbu co nejefektivnější, protože největší náklady dělá spotřeba paliva. „Nemusí být přitom loď nejrychlejší, ale jde o to, aby dorazila do přístavu v určeném časovém okně,“ upřesňuje Šonka.

Analytická oblast je zaměřena na údržbu lodi. Operátor se podívá do systému a je schopný říct, kdy je potřeba udělat odstávku nebo repas. „A reportovací proto, že na základě sesbíraných dat z lodi děláme hlášení, data pak majitel lodi využívá od analýzy přes marketing až po plány,“ nastínil šéf vývojářů.

Shánějí se odborníci

Přiznal, že při vývoji řešili řadu problémů, ať už těch skutečných, ke kterým dochází za lodního provozu, nebo těch teoretických, které mohou nastat. Navíc proto, aby mohli odborníci přes software systém Oversea vymyslet, museli se nejprve podrobně seznámit s lodní dopravou i všemi termíny. A stejné znalosti bude muset mít i obsluha systému, řídit ho bude přímo z Ostravy.

Nejen kvůli Oversea nabírá EUOPC ABB v Ostravě stále odborníky. „Jen letos jsme vyrostli o více než 100 lidí, a kdybychom vyrostli o 200, tak jsme stále ještě nenaplnili požadavky,“ poznamenal Prautsch s tím, že aktuálně mají otevřenou stovku vysokoškolských pozic. „Jsme fabrika na velmi zajímavé služby,“ uzavřel ředitel operačního centra, které jen v Ostravě zaměstnává 547 lidí.

V Česku chybí okolo 20 000 IT specialistů, o 40 procent víc než loni

Internet a PC

Reklama

Výběr článků

Načítám