Hlavní obsah

Ekologická daň války. Ukrajinský konflikt přispívá ke klimatické krizi

Válka na Ukrajině má tragické následky v první řadě v podobě mrtvých a zraněných, zničených měst a infrastruktury, ale negativní stopy zanechává také na životním prostředí. Podle nové studie dosáhly emise skleníkových plynů vzniklé v důsledku konfliktu roční produkce čtyř středoevropských zemí. Konflikt tak významně přispívá ke klimatické krizi.

Foto: Vladyslav Sodel, Reuters

Raketové útoky přispívají k nárůstu emisí. Ilustrační foto

Článek

Podle nové studie Iniciativy pro výpočet skleníkových plynů v důsledku válek (IGGAW) dosáhly emise z války na Ukrajině za tři roky 237 milionů tun oxidu uhličitého. To je číslo, které za jeden rok vyprodukují Česko, Slovensko, Rakousko a Maďarsko dohromady.

Podle světového odhadu společenských nákladů na uhlík, které činí asi 4000 korun za tunu oxidu uhličitého, tak současná válka způsobila škody za téměř bilion korun.

Různé zdroje emisí

Třetina emisí skleníkových plynů připadá přímo na vojenské aktivity. Vojenské operace jsou totiž energeticky velmi náročné a bez fosilních paliv produkujících skleníkové plyny se neobejdou.

Velké množství paliva spotřebovávají nejen tanky, stíhačky nebo lodě, ale například i podpůrné a zásobovací stroje související s logistikou. Výrazný příspěvek přidalo také ostřelování, a to především ropných skladů, rafinerií i energetické infrastruktury.

Foto: IGAAW

Podíl vyprodukovaných emisí dle zkoumaných kategorií

Druhé místo obsadily nutné rekonstrukce válkou zničených budov a infrastruktury. To je především v důsledku použití stavebních materiálů s vysokou uhlíkovou stopou, jako je cement a ocel.

Válka změnila i emisní stopu civilní dopravy. Mnoho uprchlíků, kteří jsou během invaze v zahraničí, navštěvují své rodiny a přátele žijící na Ukrajině, což zvyšuje emise zejména ze silniční dopravy.

Klimatické změny a konflikty se navzájem posilují

Drtivá většina osobní letecké dopravy se navíc musí vyhýbat ukrajinskému vzdušnému prostoru. To enormně prodlužuje letové trasy především u letů mezi Evropou a Asií. Delší trasy znamenají, že aerolinky vyprodukují až o 20 milionů tun oxidu uhličitého víc než před válkou.

Významným zdrojem emisí byly také rozsáhlé lesní požáry, které se obvykle šířily v blízkosti frontové linie. Rok 2024 byl navíc klimaticky obzvláště suchý a spálená plocha byla více než dvacetkrát větší, než činil průměr v letech 2006 až 2021. Tak rozsáhlé požáry region v moderní historii nezažil.

Podle autorů studie je válka na Ukrajině znepokojivým příkladem ničivého cyklu, v němž se klimatické změny a konflikty navzájem posilují.

Výběr článků

Načítám