Hlavní obsah

Český středoškolák vyrobil robota pomocníka. Usnadní život vozíčkářům

Kristýna Léblová, Novinky, Kristýna Léblová
Praha

Student 4. ročníku Střední průmyslové školy elektrotechnické V Úžlabině na Praze 10 všem vytřel zrak na Elektrotechnické olympiádě vedené Fakultou elektrotechnickou ČVUT, když vyhrál první místo s takzvaným robotem pomocníkem, jehož myšlenkou je usnadnit život lidem na vozíčku. Jakub Jiřík sice tvrdí, že jeho projekt má ještě mouchy, ale jednou by mohl opravdu potřebným posloužit.

Středoškolák vyrobil robot, který pomůže vozíčkářůmVideo: Novinky

 
Článek

Více než 300 registrovaných středoškoláků absolvovalo vědomostní test z oblasti elektrotechniky. Dokonalé vědomosti prokázalo 19 účastníků, kteří test zvládli na 100 %. V navazující fázi soutěže porota vyhodnotila 25 technicky orientovaných prezentací, které účastníci vypracovali s podporou svých středních škol z celé České republiky. Deset nejlépe hodnocených projektů následně postoupilo do finále.

„Byl jsem rád, když jsem vyhrál, přesvědčilo mě to o tom, že dělat tenhle projekt nebyla chyba,“ usmívá se Jakub Jiřík s tím, že na robotovi pracoval téměř rok a nějaké ty mouchy vychytává stále. Například, že se robot občas chová zmateně, třeba když se snaží překonat překážku a začne se točit na místě.

Proběhl čtvrtý ročník Energetické olympiády. Tématem byly klimatické změny

Věda a školy

Robot vypadá jako elektrický odpadkový koš, což byl autorův záměr, vejde se do něj totiž spousta věcí, například batoh nebo nákup, které do něj může vozíčkář dát. Robot ho pak díky speciální růžové pásce, kterou snímá jeho kamera, následuje.

„Robot obsahuje baterii, dva motory, které mu slouží k zatáčení, řídicí jednotku, která ovládá senzory a vše podstatné, a kameru, kterou předmět sleduje,“ vysvětlil Jakub s tím, že konstrukce je z hliníkových tyček a opláštění z plastových desek, které sám manuálně opracoval. Robot vydrží až čtyři hodiny. Baterie se nabíjí na speciální nabíječce.

Foto: Novinky

Do robota se vejde nákup nebo batoh či jiný předmět, který vozíčkář bude potřebovat přenést z místa na místo.

Jakub vynález zatím na handicapovaných nevyzkoušel, ale věří, že jednou jeho projekt někomu opravdu pomůže. S výrobou mu pomohli jeho profesoři. „My jsme na Jakuba Jiříka hrdí, byl to celé jeho nápad, s námi jen konzultoval,“ řekl Novinkám učitel elektrotechnických odborných předmětů Josef Řehulka s tím, že Jakubova práce byla nad rámec jeho získaných znalostí, tudíž si musel po konzultacích spousty informací sám dohledávat a doučovat se je.

„Porota to neměla jednoduché, sešlo se opravdu mnoho zajímavých prací, ale Jakub Jiřík vyhrál díky tomu, že jeho práce byla pojata velmi komplexně. Student se nezaměřil pouze na nějakou úzkou oblast elektroniky, elektrotechniky, ale vzal to z gruntu. Postavil konstrukci robota, elektroniku, řadění, snímače, programování... Byla to velmi pěkně a komplexně odvedená práce,“ řekl hlavní garant Elektrotechnické olympiády ČVUT Dušan Maga.

Robotické dítě zvané iCub: Výzkumníci z ČVUT učí robota využívat lidské smysly

Věda a školy

Ředitelka školy Romana Bukovská je z úspěchů svých studentů náležitě nadšená, dle jejích slov je Česká republika průmyslový stát, který, aby byl konkurence schopný, musí využívat automatizovanou a robotizovanou výrobu.

Ta vyžaduje jednak pracovníky, kteří budou zařízení vymýšlet, a jednak pracovníky, a těch bude více, erudované techniky na údržbu a servis. Tito zaměstnanci by měli mít hluboké technické znalosti a nadhled, měli by vědět, jak věci fungují, měli by umět pracovat s technickou dokumentací strojů a zařízení a operativně řešit nastalé problémy ve výrobě.

Foto: archiv Jakuba Jiříka, studenta SPŠE V Úžlabině

Jakub Jiřík sestrojil robota sám, s učiteli pouze konzultoval.

Nesmí jim chybět jazykové vybavení, především technická angličtina. Práce s výpočetní technikou pro ně musí být samozřejmostí. A takové zaměstnance vychovávají právě střední průmyslové školy.

„Rozvírající se nůžky mezi technickou náročností strojů a zařízení a nízkými nároky na technické vzdělávání populace je alarmující. Střední technické školy učí své studenty věcem rozumět, problémy řešit na základě odborné znalosti problematiky, a nikoli svých představ, filozofických úvah, či dokonce pouhých pocitů. V tom je jejich role nezastupitelná,“ říká Bukovská.

Reklama

Výběr článků

Načítám