Hlavní obsah

Vánoční cukroví a úklid. V Česku si je nejraději každý dělá sám a po svém

Brno

Aby byly Vánoce pro obyvatele Česka šťastné a veselé, musí být také pořádně odpracované. Jinými slovy drtivá většina lidí si stále nejraději peče vlastní cukroví a o předvánoční gruntování domácnosti se postará sama, přestože je nabídka cukrářů i úklidových firem velká. Důvody jsou prosté: „naše cukroví je nejlepší“ a „nejlépe si uklidím sám“.

Foto: Tomáš Sedlák B.Th.

Vánoční cukroví - ilustrační obrázek

Článek

Vánoční cukroví si peče 73 procent lidí a 91 procent zvládá předvánoční úklid bez firem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Home Credit, která nabízí spotřebitelské financování. Žádné velké změny prý v budoucích letech v těchto oblastech nenastanou. Rozhodně neplatí, že je mladá generace líná a nepeče. Naopak, pro mnohé členy věkové skupiny 18 až 35 let je pečení vánočního cukroví cool koníček.

Pečení je prostě rodinná tradice

„Lidé se chtějí o vánoční atmosféru postarat sami. Stále dávají přednost vlastní práci před službami,“ řekl Novinkám hlavní analytik společnosti Jaroslav Ondrušek. Cílem není ušetřit. Úklid a pečení jsou prostě vánoční tradice. Přestože na ně všichni nadávají, vánoční úklid a pečení tak jako kdysi stále stmelují rodiny i generace. Do průzkumu se zapojilo tisíc dotázaných.

Foto: Home Credit

Tabulka k tomu, nakolik lidé v ČR pečou vánoční cukroví. Jde o srovnání let 2024 a 2025. Odpovídalo 1000 dotázaných.

Důvodů, proč si pečou cukroví sami, je více. Tři čtvrtiny dotázaných tvrdí, že jim vlastní cukroví chutná nejvíce. Pro mnohé z nich je to příjemná rodinná činnost, díky níž přesně vědí, že je jejich cukroví z kvalitních surovin a čerstvé. Za koníček považují pečení hlavně mladí lidé, venkované a v rámci republiky především obyvatelé jižní Moravy. Rostoucí nabídka cukroví v obchodech i od cukrářů rozhodně tyto návyky v nejbližší době nijak nezmění.

Cukroví by přivítali jako dárek od zaměstnavatele

Pečení vánočního cukroví ale podléhá trendům. Současnou etapu lze nazvat hledáním rovnováhy. Jinými slovy je pro veřejnost stále více důležitá kvalita, tedy čerstvost cukroví i surovin, z nichž je upečeno, přičemž vůbec nevadí, když už těch druhů není tolik jako v minulosti. Střední cestu mezi kvantitou a kvalitou cukroví hledá zhruba 40 procent lidí.

Zpozornět by měli všichni šéfové firem, protože cukroví jako vánoční dárek nebo zaměstnanecký benefit by ocenilo až 46 procent lidí. „Krabice cukroví jako osobní dárek může mít u části zaměstnanců úspěch – hlavně u mladších nebo těch s nižšími příjmy. Naopak lidé s vyšším vzděláním a příjmem upřednostňují jiné benefity,“ doplnil Ondrušek.

Úklidu holdují hlavně v Moravskoslezském kraji

Ani úklidovým firmám příliš pšenka nepokvete. Lidé si prostě předvánoční úklid dělají sami. Z průzkumu vyplývá, že pro 42 procent občanů je to tradice. Stejný počet gruntuje příležitostně. Jen 16 procent vánoční úklid neřeší. Jeho největší fandové jsou obyvatelé Moravskoslezského kraje, lidé z obcí a měst do 100 tisíc obyvatel a také zástupci věkové skupiny 18 až 26 let.

Foto: Home Credit

Tabulka zaznamenává odpověď na otázku, zda si lidé dělají předvánoční úklid domácnosti sami. Srovnání let 2024 a 2025.

Úklidové firmy jsou podle Ondruška „stále na okraji zájmu“. Zkušenost s profesionálním úklidem má pouze devět procent dotázaných. Tento podíl meziročně, tedy ve srovnání let 2024 a 2025, vzrostl jen o necelá tři procenta. Průměrná částka za úklid se pohybuje do 2000 korun.

„Lidé zatím vnímají úklidové služby spíše jako nadstandard. I když vidíme mírný růst, většina stále volí vlastnoruční úklid, a to i za cenu vyšší časové zátěže,“ dodal analytik s tím, že uspořené peníze pak investují do kvalitnějšího jídla a do dárků.

Výběr článků

Načítám