Hlavní obsah

Jak mluvit s lidmi, se kterými se nemáme rádi? Sarkasmus nechte doma

6:37
6:37

Poslechněte si tento článek

I ten nejpopulárnější člověk občas narazí na někoho, kdo ho nemá rád, ale i tak s ním musí mluvit. Když k tomu dojde, stojí před jednou z největších výzev v mezilidské komunikaci. S trochou přípravy se to však dá poměrně snadno zvládnout.

Foto: Envato Elements

Jízlivost, sarkasmus a pasivně agresivní komentáře vedou k otevřeným konfliktům.

Článek

Hovory s lidmi, kteří vás nemají rádi, nejsou snadné. Před každým takovým rozhovorem to pociťujete i na fyzické úrovni. Jistě si dokážete vybavit tu tíhu na hrudi, stažený žaludek, úzkost. O něco snadněji takové situace možná zvládáte, pokud zároveň vy nemáte rádi je. Jestliže jde o někoho, koho rádi máte a nedaří se vám přijít na to, proč on nemá rád vás, je to obtížnější.

Vždycky se najde někdo, kdo vás nebude mít rád. To je v pořádku. Nemusíte, nemůžete a ani nepotřebujete tady být pro všechny. Pátrání po důvodech vzájemné či jednostranné nelibosti nechejme na později. Teď nás zajímá, jak s takovými lidmi komunikovat, když s nimi musíte řešit rodinné záležitosti, být v práci nebo jednat o obchodní zakázce.

Jak tedy mluvit s někým, kdo vás nemá rád? Záleží na tom, zda jde o někoho, o kom si myslíte, že vás nemá rád, protože jeho chování vůči vám ve vás vyvolává negativní pocity, nebo ho ani vy nemáte rádi, či mezi vámi došlo v minulosti ke konfliktu.

První případ: Nikdy jste se nepohádali

V prvním případě jste se nikdy nepohádali, nic zlého jste si neudělali, prostě se jen nemáte rádi, vzájemně se odpuzujete, je mezi vámi energie jako mezi magnety, které se k sobě snažíte přitisknout stejnými póly. S tímto člověkem však opakovaně musíte mluvit.

Pokud jste si s dotyčným nikdy nic zlého neudělali, chovejte se tak, jako byste se měli rádi. Zkuste prostě s lidmi, kteří vás nemají rádi, mluvit s nastavením, že vás rádi mají.

Člověk, který vás nemá rád se totiž na 99 % nesnaží hledat důvody, proč by vás najednou měl začít mít rád. Naopak, objevuje nové důvody, které ho utvrzují v tom, že jeho pocity a postoje vůči vám jsou správné.

Když se s ním ale například ocitnete v jedné místnosti a začnete s ním hovořit jako s někým, kdo vás má rád a vy máte rádi jeho, někoho to sice popudí, ale bude více těch, které to překvapí. Váš vzájemný vztah začne takovému člověku vrtat hlavou, může si říct, že se ve vás zmýlil a možná se situace změní, či dokonce otočí.

Nepředpokládejte však, že se z vás za týden stanou nejlepší přátelé, ačkoli i takový může být výsledek, vzájemné rozhovory budou každopádně mnohem příjemnější. Už žádná nervozita, úzkost, stres před setkáním. Nepříjemné pocity zmizí, komunikace se odlehčí. Pokud se nepromění ve vyloženě pozitivní, bude aspoň neutrální.

Podstatou toho celého je, nedávat někomu důvod, aby vás neměl rád. Netrapte se však tím, jestli už vás někdo má, nebo nemá rád. Pozor také na to, abyste nehráli falešnou hru a nepředstírali, že máte mezi sebou nádherný láskyplný vztah a všechno je v pořádku. Nebylo by to autentické, druhá strana by to vycítila a opět byste tak přiložili polínko do ohně. Jde o to být v komunikaci příjemní, laskaví, zdvořilí, uctiví.

Jak vás ovlivňuje to, že vás někdo nemá rád?

Nijak.

Jen tento fakt vás nijak neovlivňuje. Pokud vám daná osoba nijak konkrétně neškodí, pouhý fakt, že vás nemá ráda, vás vůbec nijak neovlivňuje.

Neřešte, co dělá ten druhý, soustřeďte se na to, co děláte a říkáte vy, protože to je to, co můžete ovlivnit. Její/Jeho postoj vůči vám není podstatný.

Buďte neutrální

Pokud je pro vás nepředstavitelné cítit se ve společnosti člověka, který vás nemá rád, příjemně, zpravidla pokud o vzájemné nelibosti víte delší dobu, komunikujte naprosto neutrálně, ploše.

Používejte slova a tón řeči bez emocionálního zabarvení. Například: chápu, pochopil/a jsem, všiml/a jsem si, rozumím, ano, ne, děkuji, vážím si toho. Nejsou to ani celé věty. Jsou to slova, popřípadě krátké fráze, na něž se nedá nijak navázat. Konverzaci sice nikam neposouvají, ale zajistí, že plyne a plyne neutrálně.

Jízlivost a sarkasmus nechte doma

Jestliže je ve vztahu antipatie i z vaší strany, dejte si velký pozor na jízlivost, sarkasmus a pasivně agresivní komentáře, působí přesně opačně, než byste potřebovali. Rozdmýchávají oheň a vedou k otevřeným konfliktům. Držte se faktů, mluvte k věci.

Například máte v práci poradu. Ten někdo, kdo vás nemusí, respektive s kým se nemusíte, přichází později a ptá se, jestli o něco přišel, zda mu něco uniklo. Zdržte se reakcí typu: „Kdybys tu byl, věděl bys to.“ Nebo ještě hůř: „Ne, ještě jsme nezačali. Čekali jsme, až přijde ten nejdůležitější.“

Možná byste se po vyřčení takových vět na moment cítili lépe, ale čemu tím prospějete? Je přirozené, že se vám chce člověka, který vás nemá rád a/nebo vy nemáte rádi jeho popíchnout. Docílíte však pouze toho, že váš „fanoušek“ vás nebude mít rád ještě víc.

Držte se faktů, důvodů, pro které jste se sešli. Jednoduše zareagujte například: „Zatím ne, jsme všichni, můžeme začít.“

Druhý případ: Provedli jste si něco zlého

Druhý případ nastává, když jde o někoho, s kým jste se v minulosti ošklivě pohádali nebo jste si navzájem, či jeden druhému provedli něco zlého. Popřípadě o dotyčném bezpečně víte, že něco zlého provedl či provádí jiným lidem.

V takové situaci je nutné zvládnout první společný rozhovor. Podle toho, jak dopadne, se pak buď s daným člověkem (pokud je to možné) přestanete stýkat, nebo, v ideálním případě, když se podaří dostat na neutrální úroveň, příště navážete na taktiku jako v prvním případě.

Při takovém prvním rozhovoru můžete hned na začátku říct „nemám tě rád/a“. Vypadá to děsivě, ale je to nesmírně účinné, protože je to pro obě strany obrovská úleva. Mluvit s někým po těžkém konfliktu jako by se v minulosti nic nestalo je totiž velká dřina a od začátku rozhovoru to vyvolává odpor.

„Upřímností a otevřeností hned zkraje rozhovoru vyčistíte vzduch, uvedete věci na pravou míru,“ vysvětluje odborník na vyjednávání, právník Kwame Christian. Řekněte: „Vím, že jsme v minulosti měli spory/pohádali jsme se/nefungovalo to mezi námi, teď se ale pojďme věnovat tomu, proč jsme se dnes sešli.“

Uznáváte a ukazujete, že jste si vědomi toho, co se mezi vámi v minulosti stalo, nepředstíráte, že k ničemu nedošlo, nepopíráte realitu.

„Chcete, aby bylo jasné, že je vaším cílem spolupracovat. Nezačínáte další hádku, neobviňujete, neříkáte, že se ten druhý mýlil, neprobíráte minulost. Můžete to i vyslovit: ,Co se stalo v minulosti, nechejme v minulosti. Teď společně vymyslíme, jaká bude naše budoucnost.’,“ doporučuje zakladatel a ředitel Amerického institutu pro vyjednávání Christian.

Jde o jeden z nejúčinnějších kroků, jak zařídit, aby byl rozhovor produktivní. Zvlášť když víte, že v minulosti mezi vámi byla zášť a stalo se něco, co druhému ublížilo. Zaměřte se na přítomnost a budoucnost.

„Bolest, zášť, frustraci, odsuzování, to všechno nechte v minulosti. Můžete říct: ,Vím, že jsem v minulosti udělal/a chyby, teď je potřeba se spojit a spolupracovat tak, abychom ty chyby v budoucnu neopakovali.’ Obětováním minulosti vyhrajte budoucnost.

Anketa

Jak se vám daří mluvit s lidmi, se kterými se nemáte rádi?
Daří se mi to docela dobře, ale nemohu říct, že bych se při tom a po tom cítil/a dobře.
40 %
Nedaří. Jsem vždycky hrozně nervózní a pak říkám i to, co nechci.
19,5 %
Nedaří. Většinou to skončí další hádkou.
5,5 %
Snažím se zkoušet různé metody a taktiky, zatím ale žádná nezabrala.
3,9 %
S takovými lidmi nemluvím.
31,1 %
Celkem hlasovalo 563 čtenářů.

Výběr článků

Načítám