Hlavní obsah

AI chybí empatie. Proto jí nedůvěřujeme tolik jako lidem, tvrdí studie

3:41
3:41

Poslechněte si tento článek

AI (umělá inteligence) toho už umí spoustu a může být výborným pomocníkem v zaměstnání i v rodinném životě, třeba klidně při vaření. V jedné záležitosti však člověka nejspíš nikdy nenahradí. Chybí jí emoce. Nová studie ukazuje, že lidská empatie nad umělou inteligencí vítězí.

Foto: Envato Elements

Pocitu, že nám někdo rozumí a záleží mu na nás, se AI nevyrovná (ilustrační foto).

Článek

Lidé potřebují empatii a emoce. Před pár dny zveřejněná mezinárodní studie ukazuje, že pokud má člověk za to, že odpovědi na jeho otázky pocházejí od jiného člověka, věří jim více, než pokud jsou vygenerované umělou inteligencí, ačkoli jsou zcela totožné. Vědci zapojili do devíti experimentů, jejichž výsledky to potvrzují, šest tisíc účastníků.

Mezinárodní studii vedla profesorka Anat Perryová z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a spolupracovali na ní výzkumníci ze dvou amerických institucí – z Harvardovy univerzity a z Texaské univerzity. Výsledky potvrzují emocionální nedostatečnost AI a fakt, že jsou autenticita a empatie pro drtivou většinu lidí stále nesmírně důležité.

Člověk versus AI: jak probíhalo hodnocení

Výzkumníci testovali, jestli lidé vnímají projevy empatie odlišně, když jim řeknou, že pocházejí od člověka a že jsou od AI chatbota. Ve všech případech ovšem odpovědi pocházely od umělé inteligence, byly vytvořené pomocí velkých jazykových modelů LLM (z anglického large language model).

Účastníci o tom neměli tušení, takže pokud jim bylo řečeno, že odpovědi pocházejí od člověka, opakovaně jim dávali přednost před těmi, o nichž si mysleli, že jsou od AI. Ty lidské hodnotili ve srovnání s naprosto identickými reakcemi umělé inteligence jako empatičtější, podpůrnější a emocionálně uspokojivější.

Podle profesorky Perryové žijeme v době, kdy umělá inteligence dokáže vytvářet odpovědi, které vypadají a znějí empaticky. „Tento výzkum však ukazuje, že i když umělá inteligence dokáže empatii simulovat, stále dáváme přednost pocitu, že nám jiný člověk skutečně rozumí, cítí s námi a záleží mu na nás.“

Obzvlášť výrazně se tato tendence projevovala u odpovědí, kde sdílení emocí a skutečný zájem, tedy afektivní a motivační složky empatie, byly důležitější než jen prosté porozumění.

Využití AI oslabuje upřímnost a emocionální spojení

Účastníci byli dokonce ochotni čekat na odpověď od člověka celé dny nebo týdny, ačkoli od chatbota ji mohli získat okamžitě.

Pokud věřili, že AI pomáhala člověku s vygenerováním odpovědi nebo odpověď člověka upravila, jejich pozitivní pocity z ní se výrazně snížily.

Přibývá lidí, kteří posílají e-maily nebo zprávy prostřednictvím AI. Usnadňují si tak práci, možná ušetří trochu času, ale platí za to skrytou daň. Čím více se spoléháme na umělou inteligenci, tím více riskujeme, že naše slova budou působit prázdně.

„Má to i další rozměr: s tím, jak lidé začínají předpokládat, že každou zprávu vygenerovala umělá inteligence, přestávají vnímat upřímnost a emocionální spojení,“ upozorňuje vedoucí studie na další úskalí používání AI.

Člověk stále dává přednost „lidskému doteku“

Možnosti využití umělé inteligence v oblasti vzdělávání, zdravotnictví nebo péče o duševní zdraví jsou velmi slibné, tato studie však zdůrazňuje její omezení. „AI může pomoci vytvářet podpůrné systémy, ale ve chvílích, které vyžadují hluboké emocionální spojení, chce člověk stále lidský dotek,“ dodávají závěrem autoři.

Studie obsahuje důležité poznatky o psychologii empatie. Zároveň upozorňuje, že je třeba zodpovědět řadu klíčových otázek souvisejících s tím, jak v budoucnu do našeho každodenního života dostat emocionálně inteligentní AI.

Anketa

Jak moc používáte umělou inteligenci?
AI používám prakticky denně, ale výhradně v práci.
4,2 %
AI používám velmi často. Pomáhá mi v práci i doma.
50 %
V práci AI nevyužívám, doma mi pomáhá třeba i s vařením.
0 %
Občas si ji vyzkouším k hledání informací, ale ne pravidelně.
16,7 %
Použití AI v jakékoli formě úspěšně odolávám.
29,1 %
Celkem hlasovalo 24 čtenářů.

Výběr článků

Načítám