Článek
V zimním zkouškovém období se doma nutil do učení. Ze skript ale očima pořád sklouzával k freestylovému BMX kolu, které už měl tři roky doma a moc na něm nejezdil.
„Říkal jsem si, jakou rychlostí by na něm šlo jet. Tak jsem začal hledat na internetu a zjistil jsem, že v Guinnessově knize rekordů je zapsaná rychlost 88,2 km/h. Nechtělo se mi věřit, že to je strop, říkal jsem si, že to určitě musí jít překonat,“ líčí Vojtěch Vávra, dvacetiletý student liberecké Technické univerzity, jak začal projekt stavby motokola s cílem překonání světového rekordu.
Malý, ale atraktivně vypadající stroj postavil z různých dílů. Použil rám z BMX kola, protože šel na něj vhodně upevnit typ motoru, který chtěl použít. Přední kolo je také z BMX kola, dozadu, kde je největší zátěž, ale raději zvolil kolo z babety. Nádrž si vzal ze setu, který se pro stavbu motokola prodává.
Vojtěch Vávra. V garáži u rodičů si postavil motokolo, se kterým chce překonat světový rekord.
S motorem mu pomohl kamarád, který se věnuje jejich úpravám. „Původní motor vychází z klasické motorky 125 ccm, jenže se nedostane do takových otáček a nemá takový výkon. Od kamaráda Daniela Halamky mám ale upravený motor, který má trochu jinou řídicí jednotku a zapalování, a dokáže se dostat do mnohem větších otáček, přes 12 000 otáček za minutu, a jsem s ním schopný se dostat do rychlosti přes 100 km/h. Když jsme to měřili, měli jsme rychlost 105 km/hod. Motor táhnul neustále dopředu, ale museli jsme už brzdit z důvodu krátké trati,“ popisuje Vojtěch Vávra.
Zapsaný světový rekord v Guinnessově knize rekordů by mladík rád pokořil. Hledá kvůli tomu vhodnou akci nebo závody, kde by mu to umožnili. Zvažuje také, že by uspořádal vlastní sraz motokol, na kterém by se o pokoření světového rekordu pokusil. Potíž je najít vhodnou trať a splnit všechny požadavky.

Malý, ale atraktivně vypadající stroj postavil Vojtěch Vávra z různých dílů.
„Není to jednoduché. Samotný zápis do Guinnessovy knihy rekordů nic nestojí, ale pro uznání rekordu je potřeba splnit velké množství podmínek, například trať musí být změřená geodetem, který musí potvrdit, že je v rovině, nebo je nutné mít kalibrované časoměřiče se správnými přístroji,“ popisuje student.
Se strojem nemůže vyjet do normálního provozu. Podle legislativy totiž motokolo musí mít mimo jiné objem motoru do 50 ccm a maximální konstrukční rychlost, která není vyšší než 25 km/h. „A do toho se nevejdeme,“ usmívá se Vojtěch Vávra. Veškeré jízdy se tak odehrávají na ploše malého soukromého letiště na Českolipsku, jehož majitel k tomu dal svolení. Dost možná tak umožnil trénovat budoucímu světovému rekordmanovi.