Článek
Zatímco většina návštěvníků filmového festivalu si kupuje vstupenky pár dní předem, módní návrháři začínají pracovat na šatech pro slavné tváře už na jaře. „Při tvorbě šatů na červený koberec jde vždy o spolupráci s jejich nositelkou a se stylistou. Modely vznikají přes měsíc, někdy i měsíc a půl,“ říká návrhářka Zuzana Kubíčková, jejíž šaty se pravidelně objevují v Karlových Varech na červeném koberci i mimo něj. Letos v nich zářilo hned na začátku festivalu několik celebrit.
Éterická Jana Plodková v hedvábné organze
Herečka Jana Plodková je známá častou spoluprací s návrhářkou Zuzanou Kubíčkovou a stylistkou Lenkou Kermes. „Jana s Lenkou mě oslovily, zda můžeme vytvořit nějaké šaty inspirované mou nejnovější kolekcí Morphology. Chtěly jsme, aby šaty z této kolekce vycházely, ale aby to byly speciální šaty vytvořené přímo pro Janu a pro příležitost zahájení karlovarského festivalu,“ prozrazuje Kubíčková, která prý načrtla několik návrhů, z nichž byl nakonec vybrán jeden. Ten byl navržen z hedvábné organzy s laserem vyřezávanými motivy.
„Nápad přišel při práci s látkou, která mě samotná nasměrovala. Tato látka má ráda prostor a tím, jak je vzdušná, jí sluší aranžování. Protože je její barva velmi jemná, světlá pudrová, je pro výraznější efekt podložena jinou organzou, která skrze svrchní látku prosvítá a hází odlesky do fialova. Dodává tak organze příjemný lesk. Silueta šatů je jednoduše řešena typem přesýpací hodiny, přičemž horní díl je aranžovaný různými sklady a sukně má ponechaný přirozený objem,“ popisuje zkušená návrhářka a dodává, že se záměrně vyhnula délce až po zem, aby šaty nepůsobily těžkopádně a zanechaly lehoučký dojem.
Jediný kontrast tvoří u modelu černá stuha v pase, která ladila s černými sandálky. Model vznikal přes měsíc a půl, přičemž proběhly tři zkoušky a vše šlo hladce. Na šaty neexistoval klasický střih, všechno aranžovala návrhářka na krejčovské panně. A nám nezbývá než dodat, že šaty byly vskutku dechberoucí. Ostatně u módní ikony Jany Plodkové to už tak nějak standardně očekáváme.
Hana Vagnerová a Eliška Křenková ve španělském hedvábí
Herečka Hana Vagnerová oblékla na zahájení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech šaty šité na míru, jejichž autorem je slovenský návrhář tvořící v Praze Boris Kráĺ. Šaty ze šalvějově zeleného hedvábí dovezeného ze Španělska v kombinaci s tmavě fialovým živůtkem jsou inspirovány modely z jeho poslední kolekce KRAL2025, kterou návrhář představil na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku na konci dubna.
Z této kolekce si vybrala šaty na červený koberec i herečka Eliška Křenková. Stejně tak jsou vytvořené ze šalvějově zeleného a šeříkově fialového španělského hedvábí. Siluetu tvoří tulipánová sukně se sklady a rafinovaně střižený živůtek s ramínky a kulatým výstřihem. Model má odhalená záda a doplnil ho analogový fotoaparát Leica zrestaurovaný českou společností Kamera.
Prvním impulzem a hlavním motivem kolekce KRAL2025 se stal seriál The Feud: Truman Capote vs. The Swans. Vypráví příběh spisovatele, který se pohyboval ve společnosti newyorské smetánky v 50., 60. a 70. letech. Módní ikony své doby nazýval právě „labutěmi“ (the swans). „Tato kolekce přináší nové siluety, více uvolněnosti a upravenou barevnost. Zaměřuji se v ní na dokonale padnoucí střihy z vysoce kvalitních materiálů, kdy nechávám vyniknout právě siluetě a konstrukci oděvu,“ vysvětluje Boris Kráľ, jehož modely bychom přirovnaly k elegantnímu a nadčasovému ženskému stylu značky Chanel.
Futuristická Ester Geislerová v krajce
Herečka Ester Geislerová na zahájení festivalu letos ohromila v netradiční róbě také od Zuzany Kubíčkové. Na rozdíl od Jany Plodkové to však byla jejich první spolupráce. „O tom, že chceme společně vytvořit šaty pro Ester, jsme se s Mírou Romanivem, stylistou, s nímž Ester spolupracuje, bavili už na začátku března. Nejprve jsme si řekli směr, jak by měly šaty vypadat. Představa byla taková, že by Ester měla být do šatů celá zahalená a že by šaty měly mít takový futurističtější nádech,“ poodkrývá návrhářka a dodává, že róba je šitá korzetovým způsobem, což se běžně nedělá, a vytvořit takové šaty, ač mají jednoduchou siluetu, byla velká výzva zejména pro krejčovou.
Model je navíc vrstvený z hedvábné organzy a krajek ve tvaru síťky. „V šatech jsou dutinky, jimiž je provlečená struna, která je tvaruje a zároveň zachovává lehkost. Postup je komplikovanější, než je běžné, jde o práci s velkými plochami materiálů, přičemž každý z nich se chová úplně jinak a také jinak na stole než na postavě. Z pohledu krejčovského řemesla to byla skutečná výzva. Tvorba modelu trvala měsíc a půl a naším záměrem bylo vytvořit něco ne úplně typického,“ uzavírá Kubíčková.
A podle chvály Ester Geislerové na jejím Instagramu se to skutečně podařilo: „Děkuji za překrásné křehké šaty, ve kterých jsem se cítila jako motýlí královna, královna elfů a víla. Děkuji vám za váš čas a umění a talent!“
Stříbrná Táňa Pauhofová v „nedokonalých“ šatech
Slovenská herečka Táňa Pauhofová vsadila na svou oblíbenou slovenskou módní značku Nehera. Stříbrný model je inspirovaný filmovou klasikou Věry Chytilové Sedmikrásky z roku 1966 stejně jako celá nová kolekce značky Nehera pro sezonu jaro/léto 2026, která bude představena v září 2025 v Paříži.
Šaty ušité z hedvábné směsi jsou jako vystřižené z filmové scény, kde hlavní hrdinky vzdorovitě stříhají všechno, co jim přijde pod ruku, včetně jejich vlastního oblečení. Šaty byly upraveny speciálně Táně na míru pro slavnostní účely zahájení KVIFF.
Odvážná Sara Sandeva i Dana Batulková
Na festivalu se představují šaty nejen renomovaných návrhářů, ale i mladých talentů. Jedním z nich je student ateliéru Design oděvu a obuvi na Umprum Kryštof Bača, jehož šaty si vybraly tři herečky z jedné rodiny. Mariana Prachařová s maminkou Danou Batulkovou a přítelkyní jejího syna Jakuba Prachaře Sarou Sandevou. A že se v nich cítily královsky, bylo patrné i na jejich sociálních sítích.
„Šaty, které oblékla Sara, vznikaly necelý měsíc, kvůli aranžovaným květům a skrytému korzetu, jenž vytváří siluetu šatů. Základ je z technického hedvábí a barevné květy z hedvábného šifonu,“ prozrazuje Novinkám mladý designér Kryštof Bača. Inspirovat se nechal jarem, které je pro něj časem návratu barev do života. A my mu za jeho modely tleskáme.
Originální Leona Skleničková a Stella Ginger Janáčková
Další módní talenty na obzoru představil doprovodný program festivalu, kde proběhla v sobotu v Mattoni Life Baru módní přehlídka vítězů soutěže Mattoni Young Fashion Stars. Své kolekce zde představili tři ocenění studenti vysokých škol zaměřených na oděvní design – Jakub Mikulášek, Anna Dunděrová a Vojtěch Smrž.
A nás nejvíce zaujaly šaty studentky Ateliéru design oděvu a obuvi Umprum Anny Dunděrové: „Baví mě, když je na oděvu vidět řemeslo. Věřím, že detaily tvoří duši každého kusu,“ říká studentka, která se ve své tvorbě dlouhodobě inspiruje historií, vintage estetikou a prvorepublikovou elegancí. Její šaty vynesla na mole i herečka Leona Skleničková a osmnáctiletá dcera Ani Geislerové Stella. Ostatně, posuďte sami, jak jim nevšední černobílé modely slušely.