Hlavní obsah

Zahraniční hvězdy v Brně nezklamaly. Pop Messe zase o kousek vyrostl

4:16
4:16

Poslechněte si tento článek

Na brněnském velodromu proběhl už pátý ročník festivalu Pop Messe. Mezi více než šedesáti umělci se představili zástupci zahraniční i domácí elektronické, rappové i indie scény. Hlavními hvězdami byly britské legendy elektronické hudby Orbital nebo irská zpěvačka Róisín Murphy, z české produkce zazářili MC Gey s živou kapelou, Smack One nebo Ventolin.

Foto: Michal Myška / Pop Messe

Pop Messe letos navštívilo devět tisíc lidí.

Článek

Festival začal ve čtvrtek odpoledne v deštivém počasí, na které doplatili například poznaňští synthpopeři Wczasy, které před pódiem podporovalo jen pár desítek skalních fanoušků v pláštěnkách, zbytek návštěvníků se před deštěm schovával na krytých tribunách. Ani déšť ale nezabránil nadšené show, během které si střihli například cover písně Rád vařím od Midi Lidi, kterým následně vzdali hold.

Se živou kapelou pak vystoupil MC Gey a vystřihl neskutečně podmanivé a řemeslně skvěle zvládnuté vystoupení, během kterého dokázal vtipně a trefně pojmenovávat témata politická, společenská, ale i rodičovská.

Foto: Michal Myška / Pop Messe

MC Gey se živou kapelou předvedli jedno z nejlepších vystoupení festivalu.

Anglické elektronické duo Real Lies nabídlo ve svém setu průřez žánry elektronické hudby posledních třiceti let a potvrdilo tak lákadlo pořadatelů, kteří slibovali koktejl New Order, Underworld a The Streets.

Na menší stagi Kabinet MÚZ nabídl slovenský hudebník Viktor Ori pro letošní velmi elektronický Pop Messe až nezvykle syrovou a silnou kytarovou smršť.

Dá se bez nadsázky říci, že večerní vystoupení anglických legend elektronické hudby Orbital bylo asi nejlepším z celého festivalu. Během hodinu a půl dlouhého setu bratrská dvojice divákům naservírovala hypnotický, podmanivý a neskutečně silný raveový zážitek doplněný o dystopické vizualizace. Nutno podotknout, že vystoupení bylo perfektně nazvučené.

Vládla Murphy, zklamal Cole

V pátek na velodromu vystoupili hudební klasici jako Monika Načeva, Ventolin nebo James Cole. Načeva postupně a Ventolin od samého začátku diváky vtáhli do svých rytmů a rozpohybovali diváky pod pódiem. Asi největším zklamáním celého festivalu byl minimálně pro fanoušky hiphopu James Cole. Jeho textům z nového alba chybí jakákoliv hloubka, kýčovité vystoupení nemělo náboj a v podstatě se zvrhlo v utahanou snůšku vulgarit.

Foto: Michal Myška / Pop Messe

James Cole byl zklamáním.

Polské hiphopové duo Tonfa na Fléda stagi oproti němu předvedlo velmi energickou až téměř agresivní show, která ale lehce trpěla ozvučením vnitřní stage. Příjemným překvapením byl bezprostřední a srdečný rapper namesbliss z Londýna.

Před půlnocí na hlavní stage dorazila irská electropopová zpěvačka a performerka Róisín Murphy. Ta si diváky získala v podstatě okamžitě a její gradující show, během které dala zavzpomínat i na předcházející projekt Moloko, patří k jedněm z vrcholů letošního Pop Messe.

Foto: Michal Myška / Pop Messe

Irská zpěvačka v Brně předvedla skvělý výkon.

Náhrada na poslední chvíli

Poslední festivalový den fanoušky roztančili mimo jiné například Tolstoys, první slovenská skupina, která vystoupila na legendárním anglickém festivalu Glastonbury. Tolstoys během hodiny dokázali svým mixem žánrů bez hranic přilákat poměrně dost lidí na to, že hráli relativně brzo v podvečer.

Po nich na hlavní stage vtrhl se svým energickým vystoupením Baxter Dury, syn anglického punkrockera a bonvivána Iana Duryho. Jeho charakteristický hluboký hlas, hutné basy, ale i působivé a sebevědomé vystoupení strhly pozornost diváků.

Foto: Pop Messe / Michal Myška

Bratrské duo Orbital předvedlo skvělou show.

Hlavní stage měl původně uzavřít britský rapper JME, z osobních důvodů ale nakonec nedorazil. Organizátoři nicméně pohotově zajistili náhradu, anglického grime MC a rappera Ghetts.

Na vedlejších stagích se blýskli například v Česku již etablovaní slovenští Berlin Manson, první český grime rapper Smack One s britským MC P Money nebo američtí sourozenci Frost Children se svým hyperpopovým djským setem. Vystoupení Smacka bylo kvůli omluvenému JME o půl hodiny protaženo, a i když se tentokrát nekonal skok do publika jako ve Velvarech, tak zejména v poslední třetině to byla pořádná jízda.

Foto: Michal Myška / Pop Messe

Festival se odehrál částečně i uvnitř industriální budovy.

Organizátoři dokázali opět skvěle využít dispozice velodromu, ocenit se dá kromě odvážné dramaturgie i na české poměry kvalitní nabídka občerstvení a doprovodného programu po městě. Letos nechyběly filmové projekce nebo architektonické procházky městem.

Pop Messe letos navštívilo zhruba devět tisíc lidí. Pokud organizátoři udrží dramaturgickou úroveň a dokážou zapracovat na propagaci festivalu i za hranicemi Brna, má Pop Messe velmi dobrý předpoklad k tomu, stát se jedním z nejkvalitnějších městských festivalů u nás.

Výběr článků

Načítám