Hlavní obsah

Výstava Senzační realismus představuje ikonická realistická díla Theodora Pištěka

Theodor Pištěk je na velkolepém výstavním projektu v Alšově Jihočeské galerii s názvem Senzační realismus představen výhradně svými realistickými pracemi, a to v komplexním přehledu jeho nejznámějších a zcela ikonických děl. Jeho tvorba je v expozici zasazena do kontextu světových děl. Výstava připomíná i letošní Pištěkovy devadesáté narozeniny.

Foto: Kodl Contemporary, Milan Havel, Archiv Alšovy Jihočeské galerie (výřezy)

Zleva: obraz Adieu, Guy Moll z let 1992 až 2017, olej na plátně, 115 x 150 cm. Vlastní ho společnost Kodl Contemporary. Vpravo: Autoportrét u okna 1.

Článek

Pištěkova ikonická díla vznikala zejména od počátku 70. let 20. století do první poloviny následné dekády, malíř se ale ke svému svébytnému realismu průběžně, a nutno říci i výjimečně, vracel až do nedávné doby.

Pištěkova díla jsou velmi ceněná a rostou na hodnotě. Obraz s názvem Adieu, Guy Moll se před dvěma lety v aukci prodal za 21,2 milionu korun. Toto dílo se nyní stalo ústředním motivem výstavy v Alšově Jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou.

„Výstava pomyslně vrcholí Pištěkovými proslulými díly. Jde o Autoportréty u okna číslo 1 a 2 a obraz Rodina. Expozici pak uzavírá obraz Český horizont,“ uvedl pro Novinky.cz Aleš Seifert, ředitel Alšovy Jihočeské galerie.

Foto: Archiv Alšovy Jihočeské galerie, Pavel Černý

Ředitel AJG Aleš Seifert a Pištěkova vrcholná díla z roku 1981 o rozměrech 110 x 110 cm. Zleva: Autoportrét u okna 2, olej, plátno, sololit, ze sbírky COLLETT Prague|Munich a Autoportrét u okna 1, olej na plátně, ten vlastní soukromý sběratel.

Na výstavě nechybí ani ceněné dílo Ecce Homo, které bylo ústředním motivem Pištěkovy stejnojmenné výstavy v Národní galerii v Praze.

Foto: Archiv nakladatelství Kant

Dílo s názvem Ecce homo z roku 1983, olej na plátně, 140 x 140 cm je součástí soukromé sbírky.

Pištěkovo dílo je součástí světového uměleckého dění dané epochy a realistických stylů.

Výstava ukazuje tvorbu Theodora Pištěka ve světovém kontextu

Tvorba Theodora Pištěka je na této výstavě představena spolu s s pracemi amerických a evropských realistů šedesátých a sedmdesátých let.

„Několik prací, zapůjčených z Ludwigových muzeí ve Vídni, Budapešti a Koblenzi, a také ze dvou českých sbírek, umožňuje srovnání jednotlivých uměleckých strategií a dokazuje, že Pištěkovo dílo je integrální součástí světového uměleckého dění dané epochy a realistických stylů,“ říká Seifert.

Foto: Kodl Contemporary, Milan Havel

Dílo s názvem Na návštěvě u Harrachů z roku 1979, olej na plátně, 180 x 200 cm, se nachází ve sbírce Kodl Contemporary.

Na výstavě jsou tak díla Theodora Pištěka vystavena po boku děl významných světových autorů, kterými jsou: Richard Estes, Gérard Gasiorowski, Gottfried Helnwein, Jacques Monory nebo Gerhard Richter.

„V kontextu Pištěkovy tvorby je tedy navýsost napínavé srovnání jeho přístupu jednak s americkými hyperrealisty, jednak s tendencemi evropského malířství, které z realismu vycházelo. Zejména práce Jacquese Monoryho či Gerharda Richtera, který je stejný ročník narození jako Theodor Pištěk,“ vysvětluje kurátor výstavy Martin Dostál.

Výstavu Theodor Pištěk | Senzační realismus mohou návštěvníci zhlédnout do 30. října 2022. Hostí ji Zámecká jízdárna, Hluboká nad Vltavou. Otevřeno je denně od 9 do 18 hodin. Základní vstupné přijde na 190 Kč, snížené pak na 130 Kč, rodinná vstupenka na 450 Kč.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám