Hlavní obsah

Výstava Eriky Bornové vypráví o stínech minulosti i místech, která si bere zpět příroda

5:00
5:00

Poslechněte si tento článek

Příběh o paměti místa, přírodě i temných vrstvách dějin vypráví prostřednictvím nových obrazů malířka, sochařka a ilustrátorka Erika Bornová. Výstava nazvaná Stíny horkého léta Traudi Schönfeld potrvá v Galerii Václava Špály na Národní třídě v Praze do 24. srpna.

Foto: René Volfík

Malířka a sochařka Erika Bornová ve svém ateliéru

Článek

Co bylo hlavní inspirací k výstavě ve Špálově galerii?

Byla to naše chalupa v Doubici, na rozhraní Českého Švýcarska a Lužických hor, kterou jsme před pár lety koupili a zrekonstruovali, protože byla v dost dezolátním stavu. Dnes je to místo v lůně přírody, ale s bohatou historií spojenou hodně s textilním průmyslem, velmi to tam dříve žilo.

V obci byl kostel, škola, dokonce kino, ale po válce muselo německé obyvatelstvo odejít a s ním i veškerý společenský život. Plno domů zaniklo, ale některé z těch, které zůstaly, mají nové majitele. 

Kdy jste se začala zabývat historií vašeho domu, případně osudy jeho obyvatel?

Měla jsem zvláštní pocit, jako bych v domě cítila přítomnost nějaké copaté dívky, a to aniž bych našla jakoukoli její podobenku. V kronice jsem pak zjistila, že v domě žila rodina Schönfeldových, která měla čtrnáctiletou dceru Traudi. 

Podařilo se vám o ní něco zjistit?

Byla členkou Svazu německých dívek, Bund Deutsche Mädel, nacistické organizace, která vznikla v roce 1930 jako dívčí odnož chlapecké organizace Hitlerjugend. O ní i jejích rodičích, kteří prý byli antifašisté, jsem se něco málo dočetla v místní kronice. Fotografie se ale žádné nezachovaly. Stíny minulosti, propsané do domu, mi ležely v hlavě, až jsem je začala zpracovávat do kreseb a maleb.

A vznikla z toho výstava, jejíž koncepci s vámi připravil kurátor Radek Wohlmuth. Využili jste skutečnost, že Špálova galerie má tři patra a postavili vlastně celý příběh. Začíná v podzemním prostoru s černými stěnami a nabílenými překlady, který může evokovat starou chalupu, ale třeba i bunkr…

A v něm jsou jednoduché černobílé kresby. Jednak jsem na nich ztvárnila svou představu Traudi, jsou to její fiktivní portréty, které doplňují kresby předmětů nalezených v domě, jako jsou třeba hrneček, váza nebo štokrle. Tedy věcí, kterých já se teď můžu dotknout, ale kterých se mohla dotýkat i Traudi a její rodiče. Takže v podzemí, které je trochu mimo prostor a čas, jsou věci nebo skutečnosti, od nichž se všechno odvíjí.

Namalovány jsou černým pískem, který vnímám jako symbolický materiál, z něhož se věci vynořují a mohou v něm časem zase zmizet. Nechala jsem také ušít repliku Traudina stejnokroje i s domovenkou Daubitz (Doubice), která suterénní expozici doplňuje.

Foto: KANT

Erika Bornová na své výstavě ve Špálově galerii prezentuje díla inspirovaná temnou historií místa v Sudetech.

V dalších patrech jsou pak obrazy, na kterých jste se věnovala dalším, dnešním, ale vlastně i tehdejším obyvatelům domu…

Ve sklepě našeho domu žijí například velcí pavouci – mety temnostní. Desítky pavoučic tu ve tmě střeží stovky svých kokonů visících ze stropu. Když tam jdu třeba návštěvě pro víno, mety prchají, a pak se zas vracejí. Je to děsné, ale i fascinující.

Když jsem překonala počáteční odpor, ukázalo se, že všichni ti malí a zdánlivě křehcí tvorové v sobě mají sílu, důstojnost a krásu. Jejich životy jsou oproti našim krátké, ale zároveň jsou věční. Čím blíž na ně hledíme, tím víc je to zřejmé.

Foto: René Volfík

Malířka a sochařka Erika Bornová ve svém ateliéru

Na výstavě jsou i další zástupci hmyzí říše, různí mnohonožci, ale také netopýři, uschlý lišaj smrtihlav, myší kostřička nebo nalezený parůžek. Všechno to jsou elementy, které nevzbuzují zrovna libé pocity. Proč?

Jsou to živočichové či jejich pozůstatky, které jsem našla v okolí chalupy - kostřička myši, rozbitá vajíčka drozdů nebo vybělené zbytky parohů. Jsou to kousky přírody, které v sobě obsahují zánik, konec života, ale i jeho koloběh.

Pozorovat je a namalovat bylo dost i o překonávání sama sebe. Vyrůstala jsem v činžáku a tohle je pro mě setkávání s jiným světem, kam trochu nepatřím.

Foto: René Volfík

Malířka a sochařka Erika Bornová při přípravě výstavy pro Špálovu galerii

Jaké techniky a materiály jste použila na obrazy v dalších patrech galerie?

Větší obrazy jsou malované akryly a doplněné perleťovými barvami, které se jemně lesknou tak, jak to umí právě třeba křídla hmyzu. Na první pohled to není vidět, ale v odstupu, stejně jako v přírodě, se začne lesknout.

Menší formáty jsou pastely na himálajském papíru. Ten jsem si oblíbila a pro tyto kresby je ideální - vypadá skoro jako kůže, je tenoučký, když se ho dotknu, připomíná téměř papyrus. Vzniká čistě přírodní cestou z rostlin a do každé dávky se přidává jiný pigment z jiných přírodnin. Takže barva každého papíru dotváří každé dílo.

Foto: KANT

Erika Bornová připravila pro svou výstavu ve Špálově galerii cyklus pastelů na papíře s názvem Hmyz.

O čem vaše výstava vlastně je?

Vztahuje se ke stavu, kdy člověk ohledává nebo se snaží porozumět paměti nějakého místa. Dělá to skrze sebe a skrze historii předchozích obyvatel. A myslím si, že její poselství může být umocněno i tím, že tu jsou opět válečné konflikty, opět se dějí přesuny obyvatel.

Příběh, který je ukotvený v nějaké historii, je vlastně aktualizovaný dnešní dobou. Je to všechno množná o kráse rozkladu - živočichů, věcí i dějin.

Kdo je Erika Bornová

Erika Bornová se narodila v roce 1964, vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze.

Patří k nejvýraznějším českým umělkyním silné generace 80. let 20. století.

Je sochařkou, ale i osobitou malířkou a ilustrátorkou. Její díla jsou zastoupena ve sbírkách Národní galerie Praha, Galerie hlavního města Prahy, Alšovy jihočeské galerie nebo Galerie Klatovy Klenová a v mnoha kolekcích domácích a zahraničních soukromých sběratelů.

S manželem, malířem Tomášem Císařovským, mají dvě dcery, starší Natálie je filmovou režisérkou, mladší Rozálie je malířkou a galeristkou.

Otcem Eriky Bornové byl známý malíř, kreslíř a ilustrátor Adolf Born (1930-2016).

Související témata:
Erika Bornová
Galerie Václava Špály

Výběr článků

Načítám