Článek
"Letos jich bylo či ještě bude osm," řekl ve středu novinářům ředitel výroby veřejnoprávní televize Václav Myslík. Vyjmenoval dobrodružný Jandourkův snímek Maharal - Tajemství talismanu, Vejdělkův Roming, Tajnosti Alice Nellis, celovečerní dokument Heleny Třeštíkové Marcela a debut Karin Babinské Pusinky. Upozornil na podzimní premiéry komedií Gympl a Chyťte doktora a snímku Poslední vlak, který se na plátnech objeví koncem roku.
ČT se podle generálního ředitele Jiřího Janečka podílí v průměru na deseti filmech ročně; od roku 1993 jich bylo téměř 190. Za rok dostává kolem 30 nabídek na spolupráci. "Nejdeme cestou pouze diváckých filmů. Vznikají u nás i snímky až ne tak atraktivní, ale umělecky hodnotné, kde se ostatní televize příliš neangažují. Šanci dáváme mladým filmařům, debutům a chceme se věnovat i pohádkám, které jsou drahé," řekl.
Podporu kinematografie vidí také v zařazování snímků menšinových žánrů či v uvádění děl z filmových festivalů. Janeček odmítá kritické hlasy filmových producentů, podle nichž přichází veřejnoprávní televize k filmům levně, autorům nemusí nic platit a vysílací práva získává na dlouhou dobu za nízké ceny. "Kupujeme zajíce v pytli, kterému jsou vidět jen uši," podotkl s tím, že spolupráce musí být vzájemně výhodná. "Nikdo nechce prodělat, navíc hospodaříme s penězi, které nejsou naše," zdůraznil Janeček a podmínky označil za "přiměřeně tržní".
Za rok posoudí 56 žádostí o koprodukci
Ředitel výroby upozornil, že producenty kritizovaná podpora se vývojem mění. Kdysi šlo jen o věcné plnění, dnes tvoří dvě třetiny finance a zbytek kapacity, tedy laboratoře a zvuková postprodukce. Výhradní vysílací práva má ČT na minimálně sedm let, přičemž v 99 procentech dochází podle něj k dohodě. Myslík se ale podle svých slov občas setkává s tím, že rozpočty producentů jsou zbytečně nadsazené.
"Nikdy asi nebudeme s producenty kamarádi, ale věci se řeší i ve spolupráci s jejich asociací. V tuto chvíli máme smlouvy na 20 koprodukcí v různé fázi rozpracovanosti," řekl Myslík. Jsou mezi nimi i ty mezinárodní - Jakubiskova Bathory, Mináčova Anglická rapsodie, Slámův Venkovský učitel, Bratři Karamazovi Petra Zelenky a Najbrtův Protektor. Podle nové šéfky programu Kateřiny Fričové přišlo loni 56 žádostí o koprodukční vklad.
"Ke každému scénáři vzniká pět posudků. Chtěla bych, aby se tým dramaturgů obměnil a objevili se v něm i externisté," uvedla. Česká televize uvažuje i o tom, že by sama natáčela distribuční filmy. I televize mohou totiž v tomto případě žádat o grant, což není nic nového a obsahuje to i připravovaná novela zákona o kinematografii. "Brzy oslovíme přes profesní organizace scenáristy s určitými náměty. Týká se to i televizních snímků a seriálů," řekla Fričová.
"Televizní inscenace dnes už nevznikají v papundeklových dekoracích; jde o vlastní plnohodnotné celovečerní snímky," dodal k tomu ředitel výroby. Dříve vypisovala ČT dvakrát za rok výběrová řízení, nyní je tento proces kontinuální. Výrobní a ekonomické podmínky obsahuje web ČT, přičemž na posouzení scénářů i rozpočtů je šedesátidenní lhůta.