Hlavní obsah

Umění jako kšeft aneb Ani kumštýři neumírali hlady

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

Moc se o tom nemluví, ale umění není jen umění. Umění je své umění také prodat. To, jak zdatní obchodníci byli čeští kumštýři v devatenáctém století, mapuje nová výstava v síni „13“ plzeňské Západočeské galerie. K vidění bude do 2. června.

Nová výstava v plzeňské Západočeské galerii odkrývá, co živilo umělce v 19. století Video: Ivan Blažek, Novinky

 
Článek

Představuje více než stovku děl od nejvěhlasnějších tvůrců své doby. Luděk Marold, Alfons Mucha, František Kupka, Mikoláš Aleš, Vojtěch Hynais, Josef Václav Myslbek, Jan Štursa… Kdo z nich měl největší obchodní talent?

„Třeba o Alfonsu Muchovi se to všeobecně ví. Ale všichni námi prezentovaní umělci byli zdatní stratégové,“ řekla Novinkám Eva Bendová z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy, jedna ze spoluautorek výstavy.

Prokletí umělci

Podle jejího kolegy Víta Vlnase bylo dané téma doposud trochu opomíjené. „Protože se vycházelo z představy, že umělec je bytost, která tvoří tak, jak jí velí její vnitřní hlas, která tvoří z přemíry potřeby se vyjádřit. Bez ohledu na to, jak reaguje veřejnost,“ podotkl.

Foto: Ivan Blažek

Luděk Marold, to je nejenom Bitva u Lipan, ale i tahle dekorace do cukrárny na Václavském náměstí

John Mucha: Hradčany jsou mým osudem

Styl

„Devatenácté století vytvořilo koncept prokletého umělce, kterému za jeho života nikdo nerozumí, a teprve když zemře, jsou jeho díla prodávaná za vysoké částky. To je jenom marketingový koncept, stejně jako řada dalších historek, které kolují o umělcích, třeba jak umírají hlady,“ konstatoval Vlnas a dodal:

„My nepředstavuje umělce, kteří by umírali hlady, ale naopak ty, kteří se uměli velmi dobře pohybovat na trhu. Důsledkem toho je, že je to výstava hezká, neobsahuje problematická, ale komerční díla, která umělce musela uživit.“

Foto: Ivan Blažek

Projekce jednoho z děl Františka Kupky

Marie Fiřtová z renomované pražské Galerie KODL, poslední z trojice autorů výstavy, upřesnila: „Představujeme umělce schopné plout ve své době, kteří umí vstupovat do umění všedního dne, zabývají se reklamou, návrhy na mýdlo, vinětami, vizitkami. Dokážou uplatnit svého podnikatelského ducha, používají vzorníky, různé styly marketingu. Vše, co jim pomůže jejich dílo prodat. A nebrání se novým grafickým médiím, jako byla litografie.“

Ruka volného trhu

Století páry převrátilo staré pořádky i v umělecké branži. Doby, kdy umělce chránila třeba příslušnost k malířskému cechu, zakázky zámožných mecenášů nebo náklonnost šlechty či církve, pomalu končily.

„Zlom nastal na přelomu osmnáctého a devatenáctého století, při přechodu na volný trh,“ konstatoval Vlnas. „Své agenty mívali jen ti nejúspěšnější. Ale mnozí cíleně pracovali na své reklamě,“ dodal Vlnas.

Foto: Ivan Blažek

Téma výstavy dokreslují citáty na zdech. Třeba jak se smlouvalo o ceně obrazu…

Měli to umělci tenkrát složitější než teď? „Je to stejné,“ shodli se autoři výstavy.

Vít Vlnas: Kláštery jako centra kultury a vzdělanosti

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Západočeská galerie v Plzni

Reklama

Výběr článků

Načítám