Hlavní obsah

Glosa: Dovětek k Molochovi

1:44
1:44

Poslechněte si tento článek

Docela jsem se těšil, navnaděn v zásadě vstřícnými recenzemi. Třeba: „Vypadá tak solidně, že není nutná shovívavost v duchu ‚na Česko dobré‘. Má světové parametry a zaslouží si být posuzován se stejnou přísností jako to nejlepší ze zahraniční,“ (Martin Šrajer). Řeč je o třídílné, tento měsíc uvedené minisérii Moloch. V produkci společnosti Canal+ ji režíroval Lukáš Hanulák.

Upoutávka k seriálu MolochVideo: CANAL+

Článek

Moloch je politický thriller, tedy žánr se svými pomyslnými pravidly a zákonitostmi. Napětí a dramatičnost jsou nezbytností. V jejich zájmu je nutno vyprávět. O to se minisérie, zasazená do současného Česka s přesahem na Slovensko a Ukrajinu, velmi snaží. Například hudba Jiřího Hájka dělá, co může.

Taky Moloch vykazuje efektní look. Na vizuálu se podílelo losangeleské studio Stockholm Design, kameramanka Veronika Donutková „má oko“. V pohybech a gestech minimalistický výkon Miroslava Donutila v hlavní roli prezidenta ČR Viktora Tomana, na něhož je spáchán atentát, lze považovat za „mezinárodní“.

Jenže co naplat, když nelogičnosti ve scénáři Štefana Titky jsou takového formátu, že „mezinárodnost“ v konečném součtu spočívá hlavně ve vizuálu a u některých figur v hereckém podání, a také v prostém faktu, že jde o koprodukci Česka, Slovenska a Ukrajiny. Vrcholí to v závěru, ve směšných sekvencích o nálezu archivů StB kdesi v továrně na Ukrajině.

V české kinematografii se ujal zlozvyk: producent(ka) se ujme dramaturgie scénáře. Ale produkovat je jedna věc, a oponovat a tvarovat scénář, jeho vnitřní tvar, je věc druhá. To jsou – nebo by měly být – dvě disciplíny. Producent Molocha Vratislav Šlajer si to nemyslí. Zoufalý nedostatek oponentní dramaturgie není bolest jen zdejšího filmu, nýbrž i divadla.

Související témata:

Výběr článků

Načítám