Hlavní obsah

Miroslav Donutil: Vary budou velkou vzpomínkou na našeho Jirku

9:55
9:55

Poslechněte si tento článek

O tomhle seriálu se teď hodně mluví. Začíná atentátem na prezidenta, jenž měl vždy nadstandardní vztahy s Ruskem. Hlavní roli v Molochovi hraje Miroslav Donutil. „Žádný prezident nebyl při natáčení naší předlohou,“ reaguje klidně na otázku, kterou v poslední době dostává opakovaně. A v rozhovoru pro Novinky také prozradí, že se po letech snad před kamerou potká se spolužáky z brněnské JAMU, a také to, že nebude ani letos chybět na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Foto: Petr Horník, Novinky

Herec Miroslav Donutil

Článek

Je mi jasné, že v souvislosti se seriálem napadají novináře stejné dotazy. Pojďme to vzít odjinud. Spočítal jste si někdy, za kolika prezidentů jste žil?

Ne, ale dá se to snadno dopočítat. Vše začalo Antonínem Zápotockým, pokračovalo Antonínem Novotným, Ludvíkem Svobodou, Gustavem Husákem, Václavem Havlem, Václavem Klausem, Milošem Zemanem a ten poslední je Petr Pavel.

Kterého z nich si pamatujete nejvíce?

Ti první jmenovaní mi v paměti moc neutkvěli. Byl jsem buď dítě, anebo mladý člověk, který řešil zcela jiné věci. Nejvíc si tak pamatuji Václava Havla, protože jsme se dlouhá léta i přátelili. Jezdil k nám (do Divadla Husa na provázku – pozn. red.), psal nám hry. Byli jsme v úzkém kontaktu díky Petru Oslzlému, našemu dramaturgovi. Velmi rád na něj vzpomínám.

Václav Havel asi nebyl jediný prezident, kterého jste osobně potkal. Mýlím se?

Osobně jsem poznal všechny novodobé prezidenty, kromě pana Petra Pavla. S ním jsem se zatím potkal jen letmo, podali jsme si ruce.

Podobná setkání s sebou přinášejí možnosti vstupu do politiky. Vím, že vám nabízeli snad všechny možné posty. Ani na chviličku jste nezauvažoval, že byste je přijal?

Ne, ani na chvíli mě to nenapadlo. Hlavně proto, že jsem se herectví vyučil. Cítím se k téhle práci disponován. Mám ji rád. Je to můj smysl života, nevím, proč bych ho měl opouštět. A navíc, politika mi jako atraktivní zaměstnání nepřipadá.

Jako prezident v Molochovi jsou prostoje váš denní chléb, jak by řekl klasik. Zaujalo mě, že opět spolupracujete se scenáristou Štefanem Titkou (Záhadné případy, Dáma a král, Doktor Martin). Berete od něj všechno?

Vzal jsem zatím vše, co mi nabídli lidé z Bionautu. Litoval jsem jen jednou, což se ovšem netýkalo Štefanovy práce. Šlo o „mezifilm“ mezi Doktorem Martinem a Strážmistrem Topinkou. Tuším, že se jmenoval Záhada v Beskydech. Hrozně se to tehdy nepovedlo.

Už chápu, proč jste si pana Titku oblíbil. Jeho scénáře vypadají zcela jinak.

Musíme zmínit i to, že nepracuje obvykle sám, ale v týmu, v němž je těch scenáristů několik. Nikdy tak přesně nevím, kdo kterou pasáž psal. Štefan je vždycky dá dohromady a myslím si, že zdařile. Je to můj jednoduchý klíč. Napíše-li někdo kvalitní scénář, tak si ho oblíbíte.

Seriál MolochVideo: CANAL+

Ještě mi řekněte. Napadaly vás při čtení „jeho“ Molocha konkrétní tváře prezidentů?

Nenapadaly. My jsme si to předem zakázali. Řekli jsme si, že nebudeme sledovat žádnou konkrétní linku, konkrétního politika. Shodli jsme se v tom, že náš prezident se pohybuje v našem smyšleném ději, byť ten se často dotýká dnešní reality, minulosti.

V tomhle pro mě bylo natáčení Molocha odlišné třeba od role Karla Kramáře, premiéra, kterého jsem hrál u Jirky Svobody (Rašín, 2018 – pozn. red.). Tam tu zavazující zodpovědnost, aby vše historicky sedělo, máte. Musíte na to dbát. V Molochovi jsme mohli vše zahrát tak, jak jsme si vysnili.

Moloch se vysílá. Pojďme k začátku natáčení, ke zkoušení v divadle. Před tím se musíte scénář naučit. Máte k tomu vyčleněnou pravidelnou dobu?

Nemám. Herecký život to ani neumožňuje. Texty se učívám, kdy mohu: v přestávkách během natáčení, ve chvíli volna v divadle, případně cestou domů… Zatím to zvládám. Až přestane tahle schopnost fungovat, tak si řeknu: dost. Dokud mám chuť hrát a mám pocit, že to má smysl, tak do toho jdu.

Máte ve chvíli studia textů v ruce papírový scénář, anebo koukáte do displeje?

Jednoznačně mám rád jejich papírovou verzi. Někdy samozřejmě přijde situace, kdy se text musíte naučit z telefonu, z laptopu, když vám scénář pošlou narychlo, nemáte čas ho tisknout. Ale rád to nemám. Ostatně i knihy čtu „papírové“. Rád jimi listuji. Rád se s nimi polaskám. Proto poměrně důsledně vyžaduji v rámci své práce papírové scénáře.

Jak si v nich děláte vlastní poznámky? Máte u ruky barevné fixy, lepítka…?

Na všechno důležité mi stačí obyčejná propiska, s níž si podtrhnu to, co potřebuji. Napíšu si poznámku, kterou si potřebuji napsat. Na barevné poznámky, obvykle červené a žluté, tak narážím jen občas. A to tehdy, když přijedu na natáčení a tam na mě čeká scénář, jenž mi přichystali lidé starající se o herce, chystající jim na ten den práci. Nevadí mi to, sám ovšem zůstávám u propisky.

Kam pak dáváte scénáře, které už nepotřebujete?

Když jsem měl stálé divadelní angažmá, nechával jsem je po derniéře hry v šuplíku, v šatně. Také se říkává: uložit cosi do hereckého šuplíku. Teď, když hostuju, tak je nemám kam dávat… A co se týče filmových, televizních scénářů, ty si neschovávám. Vím, že se natáčení opakovat nebudou. Takže to ani nemá cenu, proto k nim nemám sentimentální vztah. Na rozdíl od divadla, kde ta možnost, že se bude hra ještě hrát, stále je.

Jste schopný vzít vámi uložený divadelní scénář a za pár dnů, týdnů znovu roli hrát?

Zatím se mi to nestalo, abych řekl pravdu. Nikdy jsem se proto neocitl v situaci, že bych vytáhl hru ze „šuplíku“ a chystal se na její znovuuvedení. Myslím si, že se to ani nestane, ani to moc nechci. A když si někdy jen tak, pro zajímavost, nějakou hru i vyndám, čtu si ji, tak mně přijde hodně známá. Ovšem pokud bych ji měl znovu hrát, tak se ji musím znovu naučit.

Vraťme se ještě k Molochovi. Kritici jej hodnotí jako projekt, jenž u nás dlouho nebyl. V čem je podle vás výjimečný?

V tom, že je současný, že je svým způsobem krutou výpovědí o tom, co se v politice děje.

A že si na nic nehraje. Ukazuje skutečnost takovou, jak si ji scenárista představuje, že by mohla být. Navíc je seriál napínavý, řemeslně dobře zvládnutý, a to i díky výborné kameramance Veronice Donutkové a režisérovi Lukáši Hanulákovi.

Zatím hodně chválíte. Jak často zasahujete do scénářů, když se vám cosi nezdá?

Někdy to dělávám, je-li to potřeba. Podle mě by měl režisér na nápady herce, který se snaží vnést do věci svůj smysluplný pohled – samozřejmě podaný na úrovni – přistoupit. Jinak by to byl špatný režisér. Lukáš naslouchá, což je pro mě důležité.

Viděl jste už všechny tři díly seriálu?

Ano.

Vím, že kritikem vaší práce je často vaše žena Zuzana. Ta je na kolika dílech?

Na premiéře viděla první, zaujal ji. Chce Molocha dokoukat. Strhnul ji, chce vědět, jak to celé dopadne.

Kritizuje vás také někdy?

V rodině to máme nastavené tak, že jak žena, tak mladší i starší syn, dneska už i Sára (snacha) se o věcech bavíme. Říkáme si je nemilosrdně, ale umíme se i pochválit. Slyšet rodinnou kritiku, slova: bylo to výborné/špatné, má rozhodně smyl. Díky ní si uvědomíte, že je případně co napravovat.

Pocházíte ze silné herecké generace, ročníku na JAMU (Jiří Bartoška, Pavel Zedníček, Bolek Polívka, Jana Švandová, Eliška Balzerová, Svatopluk Skopal, Dagmar Havlová…). Jak daleko je projekt, v němž se máte s některými spolužáky sejít před kamerou?

Chystá se, ale zatím definitivní podobu neznám. Co vím je to, že by se mělo letos točit. Těším se, protože podobná možnost setkat s lidmi, s nimiž člověk strávil krásná léta studií, je radost.

Z herectví jste ovšem minimálně jednou vybočil, přešel do role koproducenta. Jméno jste spojil s úspěšným animovaným filmem Myši patří do nebe. Co jste na něm dělal?

Dal jsem tvůrcům nějaké peníze, to je celé… Přemluvil mě k tomu starší syn Tomáš s tím, že potřebují pomoct. Udělal jsem to rád, ten film (režie Jan Bubeníček a Denisa Grimmová – pozn. red.) si to zasloužil. A taky jsem si tam namluvil jedno zvířátko, šlo o takovou libůstku.

Snímek je o smrti, což je další těžké téma. Vy z nich nevyjdete ani v divadle. V pražském Divadle ABC hrajete ve Smrti obchodního cestujícího. Dva roky tam excelujete také ve dvojroli Maršála a Galéna ve hře Karla Čapka Bílá nemoc. Proč podle vás Čapek stále oslovuje diváky?

Ta hra je velmi aktuální. Když mi režisér Michal Dočekal říkal, že ji budeme dělat, trochu mě překvapil tím, že budu hrát obě postavy. Záhy jsem zjistil, že to logiku má. Jak Maršál, tak Galén mají podobné rysy. Přijďte se na představení podívat, uvidíte sama. Opravdu srdečně všechny zvu. Jsem rád, že na něj chodí mladí lidé.

A jak na něj reagují?

Úplně fantasticky, intenzivně. Jako herec cítíte, jak publikum s vámi dýchá, a na konci hry nastane ticho. Jako by diváci potřebovali čas, aby si uvědomili to, co viděli. Když ten potřebný okamžik uplyne, vstanou a začnou tleskat, což je nádherné.

Karel Čapek je aktuální, o tom není pochyb. Je podle vás někdo – v naší literatuře, v divadle – jako autor srovnatelný?

Asi ne. On skutečně dokázal věci předvídat. Mnohé se ho také bezprostředně dotýkaly. Uvědomoval si, jaké nebezpečí mu hrozí, viděl do budoucnosti. Vždyť i slovo robot, pocházející z R.U.R., dnes používá celý svět. Čapek byl velmi vzácný autor.

Z minulosti ještě skok do současnosti, k létu. Pojedete na Mezinárodní filmový festival do Karlových Varů, kde často býváte hostem?

Pojedu, protože si myslím – a určitě to tak vnímají všichni –, že to bude velká vzpomínka na toho našeho Jirku. Byl velkým hercem a velkým festivalovým prezidentem, který tuhle akci dostal tam, kde roky je. Dokázal ji resuscitovat a posunout tam, kde nikdo ani nedoufal, že by mohla jednou být.

Co se ví o programu 59. ročníku festivalu?

Cenu prezidenta festivalu převezme střihač Jiří Brožek

Jeho střih dal charakter klasickým filmům Jiřího Menzela (např. Postřižiny, Slavnosti sněženek). Svůj um ale spojil i s avantgardními filmy Věry Chytilové, jako je třeba Panelstory, nebo filmy dua Svěrák, Smoljak. Dále spojil své síly s Dušanem Kleinem, Karlem Kachyňou nebo Karlem Smyczkem.

Festival připomene herce 40. let Johna Garfielda

Noirové krimi Pošťák vždy zvoní dvakrát (1946) nebo boxerské drama Tělem a duší (1947), to jsou slavné filmy Johna Garfielda. Herec byl průkopníkem realistického hereckého projevu, jeho kariéru však ukončil infarkt v pouhých 39 letech. KVIFF jeho památku uctí desítkou filmů, které divákům ukážou, proč Garfield ovlivnil takové legendy jako Jack Nicholson, Paul Neman, James Dean nebo Marlon Brando.

Premiéra digitálně restaurovaného Ecce Homo Homolka

Film je dodnes oblíbený jako lidová komedie, která má téměř reportážní hodnotu, a přesto je z ní cítit nová vlna 60. let. Diváci sledují jedno letní odpoledne snad nejtypičtější české rodiny a vychutnávají si jejich nezaměnitelné charaktery, hlášky a malichernosti. Pod režií Jaroslava Papouška vystupují Helena Růžičková, geniální neherec Josef Šebánek, František Husák nebo Marie Motlová. KVIFF 2025 představí premiéru digitálně restaurované verze.

Výběr článků

Načítám