Hlavní obsah

Suzanne Vega jako písničkářka i literátka

Novinky, Petr Matoušek, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Čtyři přídavky a naprosto oddaný a rozjásaný sál Kongresového centra, tak končil ve čtvrtek večer koncert americké písničkářky Suzanne Vegy. Doprovázela ji tříčlenná skupina v klasickém obsazení kytara, baskytara, bicí.

Foto: Mgr. Petr Pazdera

Pohled na městečko Jablonné v Podještědí, kdy po západu slunce se začalo nořit do letní mlhy.

Článek

Přecházela od komorních unplugged verzí k rockovým aranžím, pokaždé ovšem s obrovským důrazem na text, který je pro její tvorbu tolik podstatný. Podoba skladeb během koncertu se sice od studiových verzí mnohdy velmi lišila, nicméně vše bylo k dobru věci a velmi citlivě nachystané. Sampler použila minimálně, její koncert byl průzračně lidský. Zazněly Luka, Tom´s Dinner, Your Maggie May, Left Of Center, zkrátka všechny její důležité písně.

Ještě intimnější polohu písničkářky, která si ze všeho nejvíc cení všedních maličkostí a dopřává si jich i za cenu ztrát, pak nabídl páteční komponovaný dialog, který s ní v našlapaných sklepních prostorách Švandova divadla na Smíchově vedl dramaturg zdejšího cyklu "scénických rozhovorů" David Hrbek. Suzanne Vega na večeru provázeném videovstupy i nearanžovanou interpretací několika starších písní představila svou knihu The Passionate Eye (Rozvášněné oko; 1999).

Ta vedle kompletních textů z jejích prvních pěti řadových alb a podkladů k nim zahrnuje také eseje pro Esquire, kratší povídky, výtečné interview se svým velkým guru Leonardem Cohenem, ale nestydí se vystrčit na světlo ani pubertální básnické pokusy či mladistvá psychologická desatera psaná ve stylu dámských magazínů.

Autorka na pódiu zavzpomínala na lidské i tvůrčí soužití se svým otčímem Edem Vegou, který patří ke komunitě spisovatelů hispánského Harlemu, a vyznávala se z pocitů matky a ženy, která po rozvodu se svým někdejším producentem Mitchellem Froomem chce, aby ji svět "považoval za vdovu a já vám řeknu proč", jak zpívá v písni Widow´s Walk na albu Songs in Red and Gray.

"Tloukla jsem hlavou o svět, dokud jsem ho nepochopila. To sice není úplně přesně moje myšlenka, dodal mi ji tehdy na přebal sbírky redaktor," vysvětlila zpěvačka Právu. "Ale nehledě na to jsem se musela naučit přijímat některé věci, a tím něco ztratit i získat. V mých představách o světě umění je důležité být nejen dobrým umělcem, ale i dobrým člověkem."

Třiačtyřicetiletá písničkářka se se svými českými fanoušky před odletem do Varšavy rozloučila novou baladou Anniversary o výročí newyorské tragédie ze září 2001 a vůbec o americké zálibě v jubileích. Píseň je tak čerstvá, že jí obecenstvo ještě přidržovalo papír s textem. Suzanne Vega s ní počítá na nové album, ovšem v období, "kdy něco skončilo, ale život jde dál", pro něj bude muset hledat i novou nahrávací firmu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám