Hlavní obsah

Snídaně v trávě Jeho Veličenstva starého Procházky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud někdo neví, proč se jeho apoštolskému veličenstvu, císaři Františku Josefovi I. (1830–1916) říkalo poněkud posměšně starý Procházka, stačí navštívit pražskou galerii La Femme. V ní se to dozví.

Foto: Jan Šída, Právo

Prostorový objekt Procházka na mostě od Juraje Čutka

Článek

Interiéru totiž vévodí umělecky ztvárněná busta vladaře od sochaře Juraje Čutka nazvaná Procházka na mostě. Kromě jeho děl tam lze vidět i abstraktní obrazy malíře Bohumíra Gemrota. Jejich společná prezentace trvá do 28. dubna.

À propos, císař. Tvůrce umístil pod bustu dobovou fotografii ze společenského magazínu, na níž jde panovník s doprovodem po mostě a pod tím se skví text Procházka na mostě. Jiná teorie sice říká, že tak monarchovi říkali obyvatelé Vídně podle předjezdce císařského průvodu jménem Prohazska, ale první teorie je přece jen lepší.

Autor navíc na vládce Rakouska-Uherska navěsil metály všech režimů. Najdeme mezi nimi medaili se Stalinem, Leninem, hakenkreuzem, pionýrským ohněm i partyzánem. Jako by chtěl Čutek na fundament monarchie naroubovat všechny režimy, které vyplenily naše země a navěky se na nich podepsaly. V kontextu s abstraktními obrazy Bohumíra Gemrota vypadá vladař jako na výletě v říši mnohobarevné imaginace. Malíř totiž používá takřka kubistický rukopis, skládá na sebe pestré geometrické obrazce.

Snídaně v trávě je zrovna takové dílo. V jeho centru trůní kvádr s trojúhelníkem stejně jako ti pánové na původním Manetově obraze. Jen ona nahá dáma absentuje. Najdeme ji však při pozornější prohlídce na dalším díle nazvaném Svlékání svatozáře.

Na něm se torzo nahého ženského těla lascivně protahuje a vystrkuje pubické ochlupení do okolního světa (Manetova nahá dáma je poněkud cudnější). Jako kdyby mu vzkazovala, že do něj neodmyslitelně patří v jakékoli formě a stavu.

Čutek a Gemrot se vzájemně esteticky podporují i doplňují. Prostorové objekty toho prvního ožívají v kulisách obrazů druhého, zjevují se v odlesku jejich tvarových anomálií a pootevřených dveřích do dalších vizuálních dimenzí.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Galerie la Femme

Reklama

Související témata:
Juraj Čutek

Výběr článků

Načítám