Hlavní obsah

Vychází nový Salon: Tereza Matějčková o „zapadání“ Západu, Aleš Palán o malířce Věře Novákové a Petr Fischer o filmu Hranice Evropy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Co všechno najdete ve čtvrteční příloze deníku Právo Salon?

Foto: Novinky

Salon

Článek

• rozhovor s filosofkou Terezou Matějčkovou nad její knihou Bůh je mrtev, nic není dovoleno, aktuálně nominovanou na Magnesii Literu; kde se v západní tradici bere fascinace konci a katastrofami, v čem je naše současná společenská krize jiná než ty dřívější – a potřebujeme jako společnost nějaký nový „společný příběh“

• recenzi Petra Fischera na dokumentární film režisérky Apoleny Rychlíkové a novinářky Saši Uhlové Hranice Evropy; jak se oběma tvůrkyním podařila reportážní sonda do prostředí nejhůř placených zaměstnání v zemích západní Evropy

• recenzi Aleše Palána na vzpomínkovou knihu malířky Věry Novákové Každý krok je volba; jak se v autorčině díle projevily hrůzy padesátých let i následný příklon ke křesťanství a proč bylo bolestné její soužití s malířem Pavlem Brázdou, v jehož stínu Věra Nováková nadále nezaslouženě zůstává

Foto: repro z knihy Každý krok je volba, nakladatelství Torst

Věra Nováková

• pokračování esejistické debaty mezi filosofy Alicí KoubovouVáclavem Bělohradským o (ne)důvěře v systém; Koubová tentokrát píše o tom, že idea antisystému je fetiš a že naši společnost neohrožuje jen homogenizace myšlení, ale také všeprostupující nejistota a roztříštěnost

• sloupek Štefana Švece o tom, jak nás potomci českých přistěhovalců v Nebrasce učí nekomplikované, zdravé národní hrdosti; jak tuzemští uživatelé sociálních sítí pookřávají při návštěvách facebookové skupiny Nebraska Bohemians, v níž potomci krajanů sdílejí fotky „kolachů“ a „dumplings, pork and zelo“ podle receptů „Babi and Dedo“

RECENZE: Důstojnost jednoho končí tam, kde začíná blahobyt druhého

Kultura

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám