Hlavní obsah

Ředitelka PKF Kateřina Kalistová: Nachystat sezonu je jako skládat puzzle

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Orchestr PKF – Prague Philharmonia letos slaví třicetiny a do nové sezony vstupuje s velkými plány. Ty v rozhovoru představila jeho ředitelka Kateřina Kalistová.

Foto: Milan Malíček , Právo

Ředitelka PKF – Prague Philharmonia Kateřina Kalistová.

Článek

Čím bude letošní sezona výjimečná?

Řekla bych, že má tři základní linky. Je jubilejní, třicátá, proto například na říjnovém koncertu uvedeme Mozartovu Koncertantní symfonii Es dur, která se hrála na prvním veřejném vystoupení před třiceti lety, když orchestr založil dirigent Jiří Bělohlávek. Bude na něm hrát i jeden z původních sólistů, fagotista Tomáš Františ.

Letos je také rok české hudby, který oslavíme tím, že jsme do programu zařadili díla českých skladatelů. Kromě skladeb známých jmen zahrajeme i díla, která se nehrají tak často a nejsou tak známá širokému publiku.

Třetí linkou naší dramaturgie je, že v sezoně představíme celou řadu mladých a špičkových světových hudebníků. Budou to například Lucienne Renaudin Varyová, francouzská trumpetistka, či Valentine Michaudová, která je první saxofonistkou, jež kdy hrála s Vídeňskou filharmonií. Klavírista George Li zase získal stříbrnou medaili v Čajkovského soutěži a vycházející hvězdou je dirigent Oscar Jockel. V roce 2021 vyhrál dirigentskou soutěž Berlínské filharmonie, kde je nyní asistentem šéfdirigenta. A minulý týden obdržel Cenu Herberta von Karajana za rok 2023, což je v tak mladém věku velký úspěch.

Je těžké získat zahraniční hvězdy?

Samozřejmě musíme sledovat, co se děje v klasické hudbě ve světě. Nechodíme se dívat jenom na náš orchestr, takže zahraniční hvězdy není těžké najít. Složité je ale dohodnout termín a zajistit, aby do sebe vše zapadlo a všechno klaplo. Získat zahraniční umělce do jedné sezony byl logistický oříšek. Nám se to však podařilo. Nachystat sezonu je jako skládat puzzle.

Pomáhá při tom jméno vašeho šéfdirigenta a orchestru?

Určitě. Je to hlavně Emmanuel Villaume, šéfdirigent a hudební ředitel, který dává dohromady orchestrální cyklus a je za dramaturgii sezony odpovědný. On oslovuje umělce.

Jméno našeho orchestru je naštěstí v zahraničí známé. Například Oscar Jockel přijel v prosinci do Prahy, aby se na náš koncert podíval jako divák.

Slavíte kulatiny, po pandemii se vám vracejí diváci. Vstupuje se vám do nové sezony lehčeji?

Ano. Už druhá pocovidová sezona probíhá tak, aniž bychom museli nějaký koncert rušit. A máte pravdu, diváci se vracejí. Máme pocit, že v posledních měsících dokonce výrazně. Lístky si kupují s větším předstihem a mizí covidový trend, kdy si vstupenky pořizovali na poslední chvíli, protože nevěděli, co bude.

Masivnější návrat posluchačů do koncertních síní nám dělá ohromnou radost. Orchestru se v takové atmosféře jinak hraje. Když pražské Rudolfinum praská ve švech, vytvoří se mezi ním a publikem mnohem lepší atmosféra a energie.

Co byste přála PKF ke třicetinám?

Orchestru bych do budoucna přála vyprodané koncertní sály a nadšené publikum. A aby pracoval se skvělými sólisty a špičkovými dirigenty, kteří ho budou formovat do budoucna. Přeji mu i štědré podporovatele.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám