Hlavní obsah

Kateřina Kalistová: Česká hudba nám dělá dobré jméno

Česká kultura a zejména klasická hudba je naším výsadním vývozním artiklem, míní ředitelka PKF – Prague Philharmonia Kateřina Kalistová. V rozhovoru pro Právo také uvedla, že po covidových lockdownech už koncerty nebere jako samozřejmost.

Foto: Jan Handrejch , Právo

Věci se ještě nevrátily do normálu, říká Kateřina Kalistová.

Článek

Před nedávnem jste se vrátili z turné v Tchaj-wanu. S jakými pocity?

Přijetí tchajwanským publikem bylo mimořádné ve všech čtyřech městech, která jsme navštívili. Už první koncert v hlavním městě Tchaj-peji byl velkolepý. Dokonce jsem prvně zažila, že orchestr nastupoval na pódium za ohromných ovací publika.

Co jste hráli?

Jeli jsme tam se dvěma programy a zahráli čtyři koncerty. První program, který jsme hráli v Tchaj-peji a v Pching-tungu, obsahoval předehru k opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany a následoval Rachmaninův koncert pro klavír a orchestr č. 2. Ve druhé půlce zazněla Novosvětská symfonie Antonína Dvořáka.

Ve druhém programu byla Beethovenova předehra k Egmontonovi, Mozartův koncert pro klavír a orchestr č. 20 a po pauze Beethovenova symfonie č. 7. Přivezli jsme český repertoár a stěžejní repertoár PKF – Prague Philharmonia. Všechny čtyři koncerty byly s americkým klavíristou Andrewem von Oeyenem.

Co při zahraničních turné zjišťujete?

Opakovaně se ukázalo, že naše kultura a zejména klasická hudba jsou výsadním vývozním artiklem naší země. Dělají nám v zahraničí neskutečně dobré jméno. Myslím, že v kulturní diplomacii by jich měl náš stát využívat co nejvíc.

Vezměte si, že i díky českým operám, které se hrají ve světě, zaznívá čeština, jazyk deseti milionů lidí. Stále víc se utvrzuji v tom, že bychom si toho měli hledět.

To se ukázalo i při českém předsednictví v EU. Při této příležitosti PKF také hrála.

Ano, v létě jsme zahajovali české předsednictví v Praze a potom i podzimní část českého předsednictví v září v Bruselu.

Celý podzim jsme byli hodně zaneprázdnění. Koncertovali jsme v Bratislavě, v Linci na Brucknerfestu a na Tchaj-wanu. Poslední zahraniční zájezd orchestru bude v prosinci do Vídně do Musikvereinu, kde odehrajeme koncert, který zazněl v Rudolfinu s Florianem Krumpöckem. Mimo jiné zahrajeme vídeňskému publiku nádhernou Brahmsovu první symfonii.

Čím zakončíte letošní rok?

Vánočním koncertem s Pražským filharmonickým sborem ve Státní opeře Praha, který bude přenášet Česká televize. Ještě předtím ale budeme mít 3. prosince abonentní koncert, na kterém bude na violoncello hrát náš koncertní mistr Lukáš Pospíšil.

Jak těžké je pro vás po lockdownech při energetické krizi a s válkou na Ukrajině plánovat koncerty?

Už nebereme jako samozřejmost, že budeme koncertovat. Lockdown a uzavírky, které byly nepředvídatelné, byly těžké nejen tím, že se musely koncerty přeložit, rušit a znovu nasazovat. Bylo to těžké i psychicky. V normální době máte pocit uspokojení, když koncert realizujete, vidíte výsledek práce. I když byl lockdown, management pořád pracoval, hráči zkoušeli doma, žádný výsledek však vidět nebyl. Bylo to opravdu náročné. Minulou sezonu jsme už ale odehráli celou, už jsme nemuseli rušit žádný koncert, teď ještě dohráváme poslední přesunuté koncerty.

Přesto bych neřekla, že se věci už úplně vrátily do normálu. I když se teď nic neruší, jsme pořád ostražití. Záleží i na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická a bezpečnostní situace. Když všechno půjde dobře, bude podle mého odhadu trvat několik let, než se všechno srovná.

Musíte také šetřit na topení?

V sálech je přijatelná teplota, v kancelářích rozhodně nepřetápíme. Ale lidé, kteří chodí na koncerty a do divadla, vědí, že tam musí být přijatelná teplota. Tedy nejen pro ně, ale i pro hráče a nástroje.

Pociťujete změny v chování lidí, kteří si kupují vstupenky?

Úbytek nepociťujeme. Počet abonentů se nám podařil zachovat. U dětských koncertů naopak počet zájemců stoupl. Ale pozorujeme, že ti, kteří si kupují na vybrané koncerty lístky, to dělají na poslední chvíli.

Na co byste pozvala diváky?

PKF – Prague Philharmonia začne v září svou třicátou sezonu. Bude významná a slavnostní. Ještě ji ale nebudu odtajňovat, až na jaře. A co se týká konce současné devětadvacáté sezony, moc se těším na Dominga Hindoyana, šéfdirigenta Královského liverpoolského filharmonického orchestru, který bude dirigovat Beethovenovu Osudovou.

Pozvali jsme také klavíristu Simona Trpčeskiho, se kterým na jaře vyrazíme na turné do Německa. V dubnu přijede vítěz Chopinovy mezinárodní klavírní soutěže a držitel ceny Grammy, klavírista Garrick Ohlsson. V komorní řadě, soudobé řadě i té donátorské, jejíž představení jsou v Lobkowiczkém paláci, máme i další zajímavé koncerty.

Reklama

Související články

Tatiana Dyková: Role si vybírám podle intuice

Televize Nova přichází s nových seriálem Případy mimořádné Marty. Na podzim bude uveden nejprve na Voyo a po Novém roce na televizních obrazovkách Novy. Roli...

Výběr článků

Načítám