Hlavní obsah

RECENZE: Plzeňský Jesus Christ Superstar boduje pěveckými výkony i návratem k rockovému zvuku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Novou českou verzi nejslavnější rockové opery všech dob uvedli v sobotu v premiéře na Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni. A lze konstatovat, že se zrodilo jedno z nejpůsobivějších českých zpracování tohoto díla.

Foto: Martina Root

Pavel Režný jako Ježíš a Pavel Klečka jako Pilát

Článek

Zásluhu na tom má nejen šťastný výběr představitelů hlavních rolí, ale i invenční režie Lumíra Olšovského, mimořádně zdařilá scéna Davea Bensona a také výtečné orchestrální nastudování se syrově rockovým nápřahem, jenž dává vzpomenout spíše na originální nahrávku z počátku 70. let než na některé pozdější, zvukově uhlazenější verze.

Ikonické dílo Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice klade neobyčejně vysoké nároky na obsazení nejen hlavních, ale i epizodních rolí. O výkonech většiny představitelů sobotního premiérového obsazení lze přitom hovořit v superlativech.

Vynikající je zejména držitel Ceny Thálie Pavel Režný v roli Ježíše. Navzdory počátečním problémům se zvukem odvedl Režný umělecký výkon nejvyšších kvalit. Ve stěžejním výstupu v Getsemanské zahradě se doslova vyřádil jak z hlediska práce s rozsahem svého vokálu, tak po emoční stránce.

Díky kvalitním hlasovým i hereckým dispozicím si s rolemi suverénně poradili i Lukáš Ondruš v postavě Jidáše a také Charlotte Režná, jejíž Máři Magdalena šlape na paty i nezapomenutelné interpretaci Báry Basikové z prvního českého nastudování.

Skvělou volbou je obsazení Pavla Klečky do role Piláta Pontského. Přestože jde hlavně o operního pěvce, je Klečka výrazově silný i v civilnějších polohách a role Piláta mu doopravdy sedí.

Jako pastvu pro oči lze označit výtvarnou stránku inscenace. Scénograf Dave Benson umístil příběh do časově nedefinovaného prostoru s industriálními konstrukcemi, videoprojekcemi a obrazovkami včetně odkazů na současnost – Ježíš tak během představení ovládá tablet a například scéna, ve které Pilát odsoudí Ježíše, je v působivých detailech přenášena přes mobilní telefon na obrazovky a připomíná tak jakousi reality show.

V případě plzeňského uvedení Jesus Christ Superstar se režie díky spolupráci se scénografií nebojí ani velmi syrově pojatých scén a zejména druhá polovina představení rozhodně není podívaná pro přecitlivělé povahy. A to je samozřejmě dobře.

Dlouhotrvající potlesk vestoje na sobotní premiéře jistě nebyl jen zdvořilostním gestem.

Andrew Lloyd Webber, Tim Rice: Jesus Christ Superstar

Hudba: Andrew Lloyd Weber, libreto: Tim Rice, překlad: Michael Prostějovský, hudební nastudování: Dalibor Bárta, scéna a kostýmy: Dave Benson, režie: Lumír Olšovský.

Premiéra 2. prosince 2023 na Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni.

Celkové hodnocení: 95 procent

RECENZE: Ostravský muzikál Interview odkrývá masky, které někdy nosíme

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Nová scéna Divadla Josefa Kajetána Tyla

Reklama

Výběr článků

Načítám