RECENZE: Naši furianti v poetickém bezčasí

Stroupežnického Naši furianti se na repertoár Národního divadla vracejí se stejnou pravidelností jako Smetanova Prodaná nevěsta. Jako by každá tvůrčí generace chtěla skrze tuto hru deklarovat svůj pohled na svět i divadlo.

František Němec jako Petr Dubský s Markýtkou Pavly Beretové

Sedm let po derniéře inscenace režiséra J. A. Pitínského z roku 2004 se Naši furianti vracejí na scénu historické budovy Národního divadla v režii Martina Františáka. Jeho volba pro tento titul je ze strany nového vedení Činohry ND logická, neboť málokdo toho ví o životě na vesnici tolik, jako právě Františák, jak už po léta dokazuje inscenacemi svých her i dramatizací, od působivé autorské prvotiny Doma.

Že se i jeho inscenace Našich furiantů bude dotýkat pojmu domova, naznačuje Habršperk, který po příchodu na předscénu, zvolá: „Čechy!“, jako by se právě vracel z putování po světě, na které jsou s kamarádem Bláhou tak hrdí. Na protiváze malé české zaprděnosti furiantů, kteří nikdy nevystrčili nos dál než pár kilometrů od své vesnice, a širšího obzoru daného rozhledem po světě, vystavěl v roce 1979 své Furianty režisér Miroslav Macháček. A také na důležitosti lidské cti a důstojnosti udržitelné za každých podmínek, i těch tehdejších normalizačních.

Františákova česká vesnice se odehrává v záměrném bezčasí, daném kostýmní všehochutí od neutrálních černých sukní, vest a bílých košilí přes barevně výrazně stylizované kroje až po současné bundy, saka a kulichy. Na prázdné scéně s křovím a vodní plochou v pozadí se hraje příběh o volbě ponocného a autorství paličské cedule za lyrizujícího hudebního podkresu i živé kapely na scéně, prostředkující náznak folklorního podtextu masopustu.

Františákova inscenace má svou poetickou i komediální rovinu a ve druhé části akcentovaným motivem války připomene i legendární Burianovu Vojnu. Je to příjemný žánrový obrázek, který diváky spolehlivě dojme i pobaví, aniž jim klade znepokojující otázky, především tu základní, jež se u každého návratu Stroupežnického hry nabízí, otázku po současných zdrojích a podobě furianství.

Zde je furiantství vrozenou daností, přenášenou z generace na generaci, od dětí až po dospělé, chorobnou formou trucovitosti, jež je zdrojem vděčné komiky, teprve v druhém plánu naznačí i neblahé důsledky tohoto postižení. Františákova režie se vzdává šance vnést do výkladu furianství aktuální zahrocení a zůstává jen u jeho prezentace, ačkoli by se i výrazně mladým hereckým obsazením tato možnost nabízela.

Z široké palety postav, které v této fresce zaujímají rovnocenné postavení, zaujme osobitým hereckým vkladem do postavy Marie Dubské Martina Preissová, minuciózně vystavěným monologem dědečka Dubského v precizním slovním i hereckém projevu potěší František Němec, skvělou drobnou figurkou je i radní Kožený Vladislava Beneše, neodolatelně zápasící s textem obecního zákona.

Valentin Bláha Radúze Máchy akcentuje téma lidské cti, stejně jako starosta Dubský Davida Matáska. Habršperk Ondřeje Malého je poťouchle ironickým glosátorem dění i nenápadným hybatelem děje, Ondřej Pavelka baví diváky přehrávanou komikou vedoucí k zjednodušenému výkladu postavy prvního radního a pytláka Buška.

Naši furianti se jistě stanou divácky úspěšnou trvalkou repertoáru první scény, nicméně do výpovědi o podobách furiantství v Čechách zase až tak nic moc nového nepřinášejí.

Ladislav Stroupežnický: Naši furianti
Režie Martin Františák, scéna a kostýmy Eva Jiřikovská, dramaturgie Jana Slouková, světelný design Martin Špetlík, hudba Matěj Kroupa, pohybová spolupráce Tomáš Rychetský. Premiéra 2. března v Národním divadle, Praha.
Hodnocení: 70 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní divadlo