RECENZE: Muzikál Anděl Páně: sázka na jistotu

Hudební divadlo Karlín uvedlo výpravný rodinný muzikál Anděl Páně. Po titulech jako Rebelové či Slunce, seno, jahody je to další z adaptací filmové předlohy, tentokrát jedné z nejúspěšnějších filmových pohádek posledních desetiletí.

Veronika Khek Kubařová alternuje postavu Panny Marie.

Inscenace je sázkou na jistotu, a to hned v několika ohledech, od volby titulu přes spolupráci s Lucií Konášovou, scenáristkou původní filmové pohádky, až po v Karlíně už zavedeného skladatele Ondřeje Brzobohatého. I jeho hudba se pohybuje po bezpečné cestě jistoty, neboť je přehlídkou buď zjevných citací, či učenlivé nápodoby slavnějších hitů. Z přiznaných citací tu zazní Dvořákova Novosvětská nebo motiv z Jesus Christ Superstar, vzhledem k nebeskému tématu pochopitelný.

To, že scéna s americkým andělem jako by z oka vypadla ze Sestry v akci, píseň Klíčnice Advent to je moje gusto zase z Limonádového Joea a Správce sdělující publiku Já se dneska žením je dvojníkem popeláře Doolittla z My Fair Lady, lze brát ještě jako vtipné hříčky. Ale nápodob hraničících s vykrádáním je tu víc, včetně recyklace vlastních Brzobohatého děl. A proč psát velké finále, když si lze vypůjčit nejkrásnější českou vánoční píseň. Nicméně, celek je líbivý, aranže slušné a diváci si přijdou na své. O něco horší je to s Brzobohatého texty písní, které občas klopýtají v rytmu i rýmu, a herci s nimi trochu zápolí.

Vzhledem k tomu, že jde o rodinný muzikál pro děti, autoři neuhlídali tak úplně jeho stopáž, tříhodinové představení je zbytečně dlouhé a ke konci už klopotně kodrcá k happy endu.

Janek Ledecký: Po šedesátce se už ničeho nebojím

Kultura

Filmové obsazení nasadilo hercům vysokou laťku, ale tvůrci muzikálové inscenace měli šťastnou ruku. Ondřej Rychlý coby Petronel nikterak nekopíruje výkon Ivana Trojana, ale vytváří osobitou verzi praštěného matly Páně s velkou dávkou energie a komediální invence. Petronel Filipa Hořejše je méně výrazný a dohání to občasným přehráváním, ale i on si získá sympatie diváků. Oba výborně zpívají.

Bezchybní jsou oba Uriášové: charismatický a pokušitelský čert Marka Lambory se dost blíží tomu filmovému Jiřího Dvořáka, Jan Sklenář vytváří démoničtějšího pekelníka a zároveň nad ním má jemně ironický nadhled. Pěvecky i pohybově oba postavu zvládají dokonale.

Z ostatních zaujme rázným a groteskním projevem i zpěvem Klíčnice Karolíny Vágnerové, pěvecky a citovým prožitkem Dorotka Ines Ben Ahmedové i lidsky sympatická Panna Marie Radky Coufalové. Ve Správci využil komediální vlohy herec Viktor Javořík. Hvězdný Jiří Korn zaujme kupodivu víc jako zrzavý Rychtář než jako trochu toporný Pán Bůh, kde si sice i zastepuje, ale jinak roli spíš odrecituje než odzpívá. V hereckém partnerství s Klíčnicí i Správcem jeho Rychtář ožije, a to i díky režii Martina Čičváka, který v muzikálu zúročil své zkušenosti s činohrou i hudebním divadlem a herce vede k přesvědčivému projevu.

Dojem z výpravné pohádky podporuje i atraktivní a zároveň funkční scéna. Jejím základem je noční obloha posetá zářícími hvězdami a brána sloužící jako vstup do nebe, zámku i kostela. S patřičnými světelnými efekty, sněžením a zlatými konfetami nabudí spolehlivě pohádkovou atmosféru, o niž se postará i roztančená company včetně půvabných dětských andílků. V muzikálu Andělu Páně získalo karlínské divadlo spolehlivý divácký titul, zejména pro adventní a vánoční období. Jak bude působit třeba uprostřed horkého června, to ukáže čas.

Lucie Konášová a Ondřej Brzobohatý: Anděl Páně
Režie Martin Čičvák, scéna Petr Hloušek, kostýmy Linda Boráros, choreografie Ivana Hannichová. Premiéra 26. října v Hudebním divadle Karlín (psáno z 19. a 27. října).
Hodnocení: 75 %