RECENZE: Farmářská show se skvělou hudbou

Kanadský Cirque Alfonse není na festivalu Letní Letná nováčkem. Jejich produkce baví pražské diváky už řadu let, takže nemůže scházet ani na jubilejním dvacátém ročníku. Tentokrát s temperamentním představením Animal, které těží ze zkušeností rodiny Carabinier-Lépine a jejích přátel s farmařením.

V rozverném finále představení Animal neschází ani tančící kráva

Prostředí farmy a zároveň prostor pro akrobacii vymezuje stěna z vlnitého plechu s kulatým větrákem a hlavně množství předmětů, s nimiž se lze na farmářském dvorku setkat – konve na mléko, kolečka na vyvážení hnoje, vidle, košťata, kbelíky i malý farmářský traktůrek, na němž kraluje trochu škodolibý dědeček. Žádný z předmětů tu není náhodou. Na konvích lze s obratností balancovat, s vidlemi, košťaty a kbelíky žonglovat a kolečka poslouží jako podložka pro pozemní akrobacii.

Animal není založen přednostně na preciznosti akrobacie, i když ani ta tu neschází. Je především dynamickou show, která chce diváky bavit a kde nezáleží na tom, jestli se trik povede hned napoprvé. Spíše naopak – žonglování s vajíčky, která se artistům rozprsknou na hlavě, než se napotřetí bezpečně usadí v jamce za krkem, baví diváky náhodností a opakováním. Podobně je tomu i se salty na obří traktorové pneumatice.

Právě tyto akce vytvářejí v divácích pocit solidarity a fandění artistům. Nicméně, k vrcholům show patří žonglování s obřími kravskými zvonci, kde na přesnosti opravdu záleží, protože kdyby těžký zvon vylétl do publika, mohl by způsobit zranění. Divačka sedící vedle mě přestěhovala své dítě z klína raději o pár sedaček dál. Zbytečně, akrobaté Cirque Alfonse mají jistou ruku, nebezpečí svých akcí jsou si vědomi a s trochou adrenalinu se tu počítá.

Atmosféru produkcí Cirque Alfonse dotváří živá hudba těžící z quebeckého folkloru. Akrobaté jsou zároveň zdatnými tanečníky a zpěváky, blýsknou se jak vícehlasými vokály, tak i hudebním klaunstvím v jódlovací scénce. Hudba prostupuje celou show a udržuje její temporytmus i náladu. A kvalitu představení podporuje i viditelné nadšení, elán, hravost a srdečné vztahy mezi artisty.

Animal je lidové představení v tom nejlepším slova smyslu, vděčná zábava pro ty, kteří se umí na svět dívat dětskýma očima a radovat se z maličkostí. Když se sejde takové publikum, končí show skandovaným potleskem ve stoje a spokojeností na obou stranách rampy.

Cirque Alfonse: Animal
Letní Letná, repríza 25. srpna, Letenské sady, Praha
Hodnocení: 90 %