Hlavní obsah

RECENZE: Caravaggiův stín je víc než životopisný film

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Život geniální postavy barokního umění, malíře Michelangela Merisiho známého pod jménem Caravaggio, si vybral scenárista, herec a režisér Michele Placido k natočení filmu o věčném rozporu mezi svobodou myšlení a tvorby a přísnými společenskými, v tomto případě církevními dogmaty.

Trailer k filmu Caravaggiův stínVideo: Film Europe Media Company

 
Článek

Caravaggio byl na počátku 17.století velký umělec, jenž se odmítal podřizovat Tridentskému koncilu, který stanovil striktní pravidla pro zobrazování sakrálních námětů.

Jeho modely byli lidé z ulice, chudáci, prostitutky, tuláci i zloději, které zobrazoval ve svých církevních obrazech jako svaté či mučedníky. Církev šílela.

Když pak v jednom ze soubojů zabil svého soka v lásce, byl v Římě odsouzen k trestu smrti. Utekl do Neapole, aby tam čekal na papežovo rozhodnutí o udělení milosti, ale ve své tvorbě a dobrodružném životě neustal.

A papež za ním vyslal stín, muže, který měl v přísném utajení zkoumat jeho život a dílo a rozhodnout.

RECENZE: Čeho je moc, je příliš i v Perinbabě

Kultura

Caravaggiův život a tvorba se tak rozkrývá prostřednictvím pátrání „tajného“, který mluví s lidmi, zkoumá dokumenty i obrazy a provází diváky velmi expresivně podanou dobou špinavého a krutého středověku.

Z toho všeho se postupně skládá obraz Caravaggia jako bouřliváka, člověka zbožného, ale zároveň vzpurného a nezávislého, hledajícího prostřednictvím umění za všech okolností pravdu.

Z diváckého hlediska jde o poutavé vyprávění, které se neodvíjí lineárně, ale zkoumá člověka v soukolí jeho doby de facto detektivním způsobem.

Foto: FilmEurope

Riccardo Scamarcio vyjadřuje všechna hnutí Caravaggiovy mysli.

A samotný fakt, že v církevních obrazech figurují lidé z nejhlubší spodiny tehdejší společnosti, je fascinující tím víc, že jeho prostřednictvím lze nahlédnout do nitra Caravaggiova umění, které dodnes neztrácí svou sílu.

Složitá osobnost muže, jenž měl mnoho žen, ale také nespočet vnitřních démonů, se postupně rozkrývá ve výborném podání Riccarda Scamarcia, který nejen představuje Caravaggiův život, ale zároveň přesně vyjadřuje jeho pohnutky k tvorbě.

Postava onoho stínu, muže jménem Ombra, je v podání francouzského herce Louise Garrela na rozdíl od Caravaggia zcela neproniknutelná. Při pátrání působí skoro nezúčastněně, jen cítíme, že sám pro sebe má jasno bez ohledu na to, jak rozhodne papež.

Neméně zajímavé jsou postavy těch, kteří Caravaggia brání. Jeho ochránkyně, kterou hraje Isabelle Huppertová, ani nikdo z církevních hodnostářů nemohou, ať se jim to z hlediska jejich životních postojů líbí, nebo ne, popřít jeho geniální talent.

Film Caravaggiův stín tak ukazuje složitosti nejen tehdejšího světa, ale každé doby, v níž se tvořivý duch a talent musí rvát se společenskými pravidly.

Caravaggiův stín
Itálie/Francie 2022, 120 min. Režie: Michele Placido, hrají: Riccardo Scamarcio, Louis Garrel, Isabelle Huppertová a další
Hodnocení: 75 %

RECENZE: Napoleon pro mládež i milovníky bitev

Kultura

RECENZE: Jak přežít svého muže není ani romantická, ani komedie

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám