Článek
Bylo navíc třeba kompletně překopat jejich aranže, zbavit se závislosti na originálu a také zvuku nástrojů, které skladbám mnohdy opravdu zásadně (vedle melodie a zpěvákova charakteristického hlasu) dotvářely vizáž.
Stalo se. Údajně trvalo vytvoření nových aranží pro jednu písničku minimálně tři dny. Po poslechu alba Hlasy, které dnes přichází na trh, je zřejmé, že práce na aranžích i vokálních linkách byla odvedena výborně. Müller a Fragile dotáhli původní písně ke tvaru, který je poctivý, příjemný, v mnoha případech jednoduše hezký a zdařilý.
Na desce nezní jediný hudební nástroj. Byť je slyšet rytmika, tu a tam se ozvou klávesové nástroje a někde i dechy (Po schodoch), pokaždé je to zvuk, který kdosi ze skupiny Fragile vytvořil ústy. Tím se aranže písniček vyhnuly prostotě, kterou by možná vytvořily pouhé zpěvy. Takto jsou pestré, tepají muzikantstvím a dýchají lehkostí.
O kvalitách vokální skupiny Fragile není pochyb. Jsou v ní zřejmě nejlepší slovenští vokalisté, mistři v každém ohledu své práce. Výborně k nim ale zapadl i Müller. Ať už tím, že má natolik osobitý hlas, že ve školených a profesně čistých partech svých kolegů při vyslovení každého písmenka doslova září, nebo tím, že se o pěvecké party poctivě rozdělil s lidmi z Fragile.
Případnou potřebu zpívat všechno, co zpívá na svých albech, podřídil záměru aranžéra Braňa Kostky, šéfa Fragile, který připravil materiál pestrý na poslech. Tohle uskromnění písním funkčně prospělo.
Skladby na albu ctí originál, jasně drží původní melodii, ale přitom pobíhají kolem základní linie a nabírají atmosféru krásy nádherně sezpívaných vokálů i radosti z toho, jak to hezky vypadá.
Richard Müller a Fragile: Hlasy |
---|
Universal Music, 58:00 |