Hlavní obsah

Pražské Divadlo v Řeznické představilo hořkou komedii Harolda Pintera

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Dílo Harolda Pintera je obdivuhodné kvůli provokativnosti, postavené i proti čecháčkovsky pohodlným výkladům tvorby. Není prý třeba spojovat divadlo se společenským děním a politikou. Pinter nikdy umění a politiku od sebe neodděloval. Také proto nejsou jeho hry jalové.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Kateřina Hrachovcová, Zdeněk Dušek a Josef Carda hrají v Pinterových Narozeninách.

Článek

Pinterovy Narozeniny v pražském Divadle v Řeznické nastudoval Viktor Polesný a přinášejí několikanásobnou hořkost. Jsou první autorovou hrou uvedenou v Čechách po jeho smrti 24. prosince. Také na jejich překladatele Milana Lukeše můžeme už jen vzpomínat. Svět a divadlo zve na seminář o něm. Šéfredaktor Karel Král připomněl, že to nebylo včera, co první polistopadový ministr kultury umřel, ale už v roce 2007.

Děj Narozenin se odvíjí v Absurdistánu

Narozeniny jsou zvláštní. Která Pinterova hra takovou ale není? Předznamenaly na konci 50. let jeho hlavní linii následujícího desetiletí. Do banální zápletky, obrázku všednosti a stereotypu, vtrhne vetřelec – v Narozeninách hned dva – a obracejí svět naruby. Brutálně, nenávratně.

Můžeme se donekonečna přít, jestli jsou Pinterovy práce absurdní, nebo realistické. Odpověď zůstává nejednoznačná: jsou modelové. Ale ani to nesedí. Třeba právě Narozeniny. Stačí rozhlédnout se po našich protievropských strukturách a před očima se nám proměňují v realitu.

Narozeniny jsou stejně jako mnoho dalších autorových opusů absurdistánskou komedií, při které ale postupně začnou tuhnout rysy. Je to jiný druh humoru než naše úsměvná sebeironie pociťovaná nad naší společenskou zavšiveností.

Do spokojeného zvykožití odcizených manželů v ušmudlaném, věčně prázdném penziónu na okraji jakéhosi přímořského letoviska (Zdeněk Dušek, Kateřina Hrachovcová) s tajemným hostem (Marko Igonda), občas navštíveného sousedkou (Danica Jurčová), vtrhnou typičtí Pinterovi obraceči – chámové Vilém Udatný a Josef Carda.

Upatlanost k žití stačí

Od toho okamžiku se vztahy přepólují a míří neomylně k nastolení totality. Nebyl by to Pinter, aby Narozeniny nedotáhl do skličujícího konce. Vetřelci se z jenom mírně naznačené příčiny zaměří na Webera (snad zrádce jakési politické idey). Dokonale mu vymyjí mozek. Vyhodí ho z kola ven. Ostatní živoří dál. Upatlanost k přežívání stačí.

Inscenaci zdobí hororový a tajemný hudební part Kamila Holuba, herecké výkony Hrachovcové a Cardy. Ze třiatřiceti divadelních her H. P. jich u nás známe žalostně málo.

Reklama

Související články

Taneční kamufláž v divadle Kolowrat

Neobvyklou taneční produkci slibuje čtvrteční premiéra baletního souboru pražského Národního divadla (ND) na hudbu Ivana Achera nazvaná poněkud šifrovaně...

Výběr článků

Načítám