Hlavní obsah

Oliviero Toscani: Občas je dobré jít hlavou proti zdi

Novinky, Peter Kováč, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Zaplněný sál Švandova divadla hostil ve středu Oliviera Toscaniho, autora nejkontroverznějších bilbordů firmy United Colours of Benetton. Sám skoro nikam nejezdí, šťastný je jen na svém statku v Toskánsku s početným stádem koní. Přesto pozvání do Čech přijal. Přes den obešel hospody. Dával si prý utopence, buřty, pepřenky, zavináče a pil pivo.

Foto: fairplay

Na festivalu Fair Play se bude skákat na kolech nejen ve vzduchu, ale také do vody.

Článek

V žoviální náladě a v manšestrovém saku se strakatou šálou pak večer vystoupil před nadšeným publikem. Lidé se domluví, politici nikoliv "Jsem jenom fotograf. O reklamě toho moc nevím. Ani o ní nechci vědět. Je v rukou marketingových pracovníků. Nemám je rád a oni nemají rádi mě," řekl úvodem.

Oliviero Toscani nejprve začínal fotografovat pro časopisy, a to především módu. "Je to hrozná práce. V létě fotíte zimní kolekce, v zimě letní. Modelkám je horko, pak zas mrznou." Zásadně nepracuje pro reklamní agentury. "Chci jednat přímo se zákazníkem. Bytostně nesnáším, když mi při práci funí na záda nějaký art-direktor, jak si vznešeně říkají. Ať mi tito pánové i se svými radami a nápady dají pokoj. Pracuji zásadně sám." Toscani si pochvaloval spolupráci zejména s Benettonem. "Bylo to založeno na mém osobním kontaktu s majitelem společnosti. Dal mi volnou ruku. Manažeři řvali: Co má co jeptiška líbající kněze společného s našimi výrobky. Ale Benetton vydělával a to jim zavřelo ústa."

Toscaniho spolupráce s touto firmou trvala 18 let. "Ani manžel by svojí ženě nebyl tak dlouho věrný jako já Benettonu." Reklama se podle něj může věnovat i těm nejvážnějším problémům, které s komercí nemají nic společného. Na bilbordech pro United Colours of Benetton udělal sérii portrétů odsouzenců k trestu smrti. Katalog lidí, kterých se chce svět zbavit. Chodil k nim do cel a povídal si s nimi. Byl i u těch, které po letech žalářování propustili jako nevinné. Celá jeho kampaň vedla v USA k revizi některých rozsudků. Jeho plakát k válce v Jugoslávii upozorňoval Evropu na to, že jen sto kilometrů od Benátek se bojuje, že tam zcela nesmyslně umírají lidé. Hodně se angažoval v kampani za lidská práva a proti rasové diskriminaci. Slavné jsou i jeho snímky symbolizující přátelství Palestinců a Židů. Tvrdí, že lidi se mezi sebou domluví, ale politici nikoliv.

Toscaniniho bilbordy byly občas zakázané. V Londýně měl kvůli některým soud, v Amsterodamu mu za stejné plakáty dali cenu. V Německu některé strhali, v Japonsku jim tleskali. Všem těmto reakcím se autor upřímně smál. Rád popuzuje i Vatikán. "Začalo to už mojí reklamou na jeansy značky Jesus. Vyfotil jsem zadek jedné slečny v kraťasech a na její pozadí jsem umístil nápis: Kdo mě miluje, půjde za mnou." Řvali i kardinálové a on se jen bavil: "Použít se dá všechno." Mladým reklamním výtvarníkům adresoval v Praze tyto výzvy: "Nikdo nejsme stejní, i mozky máme jiné. Nedejte na cizí nápady. Nechoďte jen pohodlně dveřmi, občas to zkuste i proti zdi. Buďte sami sebou. Reklamy jsou trestuhodně stejné, stačí jen vyměnit zboží. Peníze nejsou všechno. Nežijte ve virtuální realitě. Nemůžete uspokojit všechny. Musíte jít i proti vkusu vlivných lidí a proti jejich morálce."

Rozbít výlohu je málo

Toscani se také přiznal, že naprosto nedůvěřuje politikům. Podle něj mají zcela zúžené vidění světa. "Blázni a podivíni mě inspirují podstatně víc," řekl přímo. Na planetu prý nahlíží z odvrácené strany. V Davosu na světovém foru promítl nejbohatším lidem zeměkoule film o paradoxech dnešního světa: lety do kosmu, umělí roboti, internet a nové technologie a proti tomu stamilióny běženců, bezdomovců, nemocných na AIDS, hladových a chudých. "To je dnešní svět! Bohatí víc a víc bohatnou a chudí platí poplatky. Jsme zaplaveni informacemi, ale rozumíme si daleko méně," řekl natvrdo z pódia. Přiznal se, že ale nesympatizuje ani s antiglobalisty. "Když někdo rozbije výlohu McDonalda, je to málo. Já očekávám od mladých lidí nápady a myšlenky, které změní svět." Velký optimista není: "Za padesát let to tady bude stejné, ale spíš ještě horší."

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám