Hlavní obsah

RECENZE: Mrazivý Sbormistr uchvacuje i bodá

2:59
2:59

Poslechněte si tento článek

Druhý celovečerní snímek režiséra a scenáristy Ondřeje Provazníka se volně inspiruje kauzou Bohumila Kulínského, někdejšího šéfa dívčího pěveckého sboru Bambini di Praga. Bylo by však nespravedlivé na Sbormistra nazírat výhradně prizmatem skutečného případu sexuálního zneužívání. Svébytný příběh univerzálně vypovídá o studu, rivalitě a manipulaci v kulisách bezbřehých devadesátých let. Do kin vstupuje 10. července.

Trailer k filmu SbormistrVideo: CinemArt

Článek

Snímek zastoupený v hlavní soutěži karlovarského festivalu je jedním z nejočekávanějších domácích titulů letošního ročníku. Ač už od počátku mediální titulky poukazovaly na souvislost filmu s neslavnou osobností Kulínského, jehož zločiny vypluly na veřejnost před jedenadvaceti lety, autor stále zdůrazňuje, že jde pouze o prvotní podnět.

Jistě, základní rozvržení zůstává velmi podobné. Středobodem je prestižní sbor Canticella, v němž poměrně úspěšně figuruje patnáctiletá Lucie (Maya Kintera) a do kterého se zatvrzele, i když to nedává příliš znát, snaží dostat její nepatrně mladší sestra Karolína (Kateřina Falbrová).

Foto: CinemArt

Lucii, starší sestru hlavní postavy, ztvárnila Maya Kintera.

Když si Karolínina nebývalého pěveckého talentu povšimne chvílemi okouzlující a jindy ledově odtažitý sbormistr Vítek Mácha (Juraj Loj), má vyhráno. Na rozdíl od své protřelejší sestry ale zatím nezná cenu, kterou ji bude přední místo mezi konkurentkami a účast na lákavém zájezdu do USA stát.

Ve Sbormistrovi není hluchá snad jediná ze sta čtyř minut stopáže. Každá pečlivě zvolená scéna má své místo, a byť má film pomalejší rozjezd, i ten má svůj důvod. Divák tak může plně pochopit sourozeneckou dynamiku hlavní dvojice, u níž se snoubí zdravé i toxické soupeření, ochraňování slabšího a skoro neviditelná láska.

Provazníkovi se daří vyjádřit holčičí dospívání v jeho drzosti a zároveň naivitě, která se dá z pozice autority snadno vykořistit.

Titulní postavu, o níž řekl, že její napsání bylo vůbec nejnáročnější, zkonstruoval do citově nepřístupného predátora, který metodou cukru a biče uchvacuje mladistvé i jejich rodiče a bodá, když to nejméně čekají.

Foto: CinemArt

Karolínu, která se snaží prosadit v pěveckém sboru, hraje debutující Kateřina Falbrová.

Dílo natočil na šestnáctimilimetrový film. Ten přiléhavě vykresluje atmosféru raných polistopadových let, kdy nedávno nabytá svoboda znamenala spíše absenci hranic a přivírání očí nad vším, co by dnes bylo absolutně nepřípustné. Střídavou náladu filmu, v němž panuje radost i hořkost, skvěle doprovází hudba skladatelského tandemu Pjoni a Aid Kid.

Je přitom škoda, že scénář poněkud opomíjí pohled rodičů, kteří jsou jen pramálo přítomní. O to víc si však publikum může užít, třebaže takové sloveso může v tomto kontextu působit nemístně, suverénní výkony mladých hereček.

Falbrová s Kinterou se zmocňují plátna svou civilností, nenuceným prohazováním ironických komentářů i mrazivým mlčením. Za ním se skrývá hanba a nemožnost vzdoru proti mechanismu, jehož existence se stává veřejným tajemstvím.

Tvůrce svědomitě navazuje na debut Staříci, v němž obdobně sledoval zásadní a nedostatečně prozkoumaný společenský jev naší novodobé historie. Opět, a snad ještě lépe dokazuje, že vidí skrze něj.

Sbormistr
Česko/Slovensko 2025, 104 min. Režie: Ondřej Provazník, hrají: Juraj Loj, Kateřina Falbrová, Maya Kintera, Zuzana Šulajová, Marek Cisovský a další
Hodnocení: 85 %

Výběr článků

Načítám