Hlavní obsah

Křišťálové glóby pro hvězdy karlovarského festivalu se už nabírají a brousí

3:46
3:46

Poslechněte si tento článek

Křišťálové glóby pro filmové hvězdy letošního 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu (MFF) v Karlových Varech, který začíná v pátek 4. července, se již vyrábějí v karlovarské sklářské manufaktuře Moser. Deník Právo a Novinky.cz jsou mediálním partnerem akce.

Sklárna Moser vyrábí glóby, které jsou hlavními cenami soutěže v Karlových VarechVideo: Rudolf Voleman, Novinky

Článek

„Křišťálové glóby pro Moser znamenají prestiž a samozřejmě také závazek, když si člověk uvědomí, jaké osobnosti se sošky dotýkají,“ uvedl pro Novinky generální ředitel společnosti Martin Dvořák.

Ve výrobě je stejné množství pro festival jako vloni, tedy šestnáct. „Křišťálových glóbů musíme ale dělat mnohem více, protože jejich výroba je extrémně náročná, což je dáno především požadavky na kvalitu skloviny, která musí být naprosto křišťálově čistá, bez bublin,“ pokračoval ředitel.

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Jaroslav Bína při přípravě polotovaru, tedy křišťálové koule

A tak na jeden kus, který bude předán hvězdě světového/českého filmu, musí sklářská manufaktura vyrobit čtyři koule.

„Je to poměrně náročná disciplína,“ dodal Dvořák s tím, že Moser vyrábí glóby ze sodnodraselného bezolovnatého křišťálu takřka čtvrt století.

Zmenšení je vítané

Vloni se ale rozměr sošky zmenšoval, což ocení především ženy. Už ji mohou případně zvednout nad hlavu.

Než se tak stane, skláři na ceně dlouho pracují. „Výroba jedné křišťálové koule trvá deset patnáct minut. Záleží na velikosti nabraného materiálu a také, jaká je jeho teplota, jestli teplejší, nebo studenější,“ uvedl sklář Jaroslav Bína a dodal: „Nejdůležitější ale je, aby ve sklovině nebyla nečistota, pokud je, je třeba ji vystřihnout tak, aby nebyl střih vidět. Většinou děláme čtyřicet padesát koulí a oni si pak vyberou ty nejlepší.“

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Brusič Jiří Khas při práci

A jen pro zajímavost, nezbytný materiál se taví na teplotu až patnáct set stupňů a při zpracování má pak kolem dvanácti třinácti set. „Fyzicky to není náročná práce, i proto, že se koule vloni zmenšovaly,“ pochvaloval si Bína s tím, že je pro něj čest křišťálové koule vyrábět. „Občas koukám i na slavnostní zakončení festivalu, když se ceny předávají,“ poznamenal.

Čas od času zajde i do kina. „Ale nejsem moc náročný, takže mám rád akční filmy, fantasy a sci-fi…, naopak romantické filmy moc rád nemám. Hodně mých oblíbených herců a hereček cenu už dostalo. Přál bych ji například Sylvestru Stallonemu,“ doplnil.

Pozor! Hlavně nezmenšit

Na závěr přijdou v Moseru křišťálové glóby do rukou mistra brusiče Jiřího Khase, který je brousí již čtyřiadvacet let.

„Za ty roky jsem jich připravil zhruba čtyři sta. Nejtěžší je si pohlídat, abych kouli příliš nezmenšil,“ uvedl s tím, že pak by nedržela v pozlacené sošce. Po hrubším broušení nastupuje jemnější úprava povrchu. „A pak až do úplného krásného lesku,“ uvedl Khas s tím, že úpravy jedné koule trvají hodinu a půl až dvě hodiny. Dá se jich tak stihnout i pět za den.

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Křišťálová koule musí podle brusiče Jiřího Khase v náručí pozlacené sošky přesně a pevně sedět.

Důležité je, že se poté musí sošce dostat pevně do zdvižených rukou a také se opřít o její bradu. Usazená je na jejím hrudníku. „Někdy překáží předloktí, takže musím ubrat kouli právě v těchto místech,“ ukazoval Khas s tím, že se zmenšením není s jejím broušením tolik práce jako v minulosti, kdy měla o dva centimetry větší průměr.

„Předávání cen jsem sledoval hlavně ze začátku, když se s tím začalo a nebylo to vyzkoušené. To jsem se docela u televize potil. Ale ještě se nestalo, že by něco upadlo nebo tak,“ usmíval se brusič, který se nepovažuje za filmového fanouška.

„Do kina ale občas zajdu. Spíše znám naše herce než zahraniční, takže vím, že Křišťálový glóbus získal například Ivan Trojan,“ pochvaloval si.

Co se ví o programu 59. ročníku festivalu?

Cenu prezidenta festivalu převezme střihač Jiří Brožek

Jeho střih dal charakter klasickým filmům Jiřího Menzela (např. Postřižiny, Slavnosti sněženek). Svůj um ale spojil i s avantgardními filmy Věry Chytilové, jako je třeba Panelstory, nebo filmy dua Svěrák, Smoljak. Dále spojil své síly s Dušanem Kleinem, Karlem Kachyňou nebo Karlem Smyczkem.

Festival připomene herce 40. let Johna Garfielda

Noirové krimi Pošťák vždy zvoní dvakrát (1946) nebo boxerské drama Tělem a duší (1947), to jsou slavné filmy Johna Garfielda. Herec byl průkopníkem realistického hereckého projevu, jeho kariéru však ukončil infarkt v pouhých 39 letech. KVIFF jeho památku uctí desítkou filmů, které divákům ukážou, proč Garfield ovlivnil takové legendy jako Jack Nicholson, Paul Neman, James Dean nebo Marlon Brando.

Premiéra digitálně restaurovaného Ecce Homo Homolka

Film je dodnes oblíbený jako lidová komedie, která má téměř reportážní hodnotu, a přesto je z ní cítit nová vlna 60. let. Diváci sledují jedno letní odpoledne snad nejtypičtější české rodiny a vychutnávají si jejich nezaměnitelné charaktery, hlášky a malichernosti. Pod režií Jaroslava Papouška vystupují Helena Růžičková, geniální neherec Josef Šebánek, František Husák nebo Marie Motlová. KVIFF 2025 představí premiéru digitálně restaurované verze.

Základní tvar Křišťálovému glóbu dali Aleš Najbrt se Šimonem a Michalem Cabanovými, přičemž konečná podoba je dílo fotografa Tona Stana.

V minulosti si ho na pódiu velkého sálu karlovarského hotelu Thermal převzaly takové hvězdy, jako byli například Richard Gere, Mel Gibson, John Travolta, Antonio Banderas, Robert Redford, Judi Denchová nebo Renée Zellwegerová.

Výběr článků

Načítám