Hlavní obsah

Léto hereckých osobností zahájila Ivana Chýlková

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Nepříliš bohatou nabídku divadelních představení v prázdninové Praze rozšířilo Léto hereckých osobností 2004, které pořádá Studio DVA na scéně Švandova divadla. Jako první se na repertoáru ocitla Madame Melville Richarda Nelsona s Ivanou Chýlkovou, Janem Medunou a Evou Holubovou v hlavních rolích.

Foto: Život dětem
Článek

Z více než dvaceti divadelních her, adaptací a dramatizací AmeričanaRicharda Nelsona (1950) se u nás hráli před devíti lety pouze Dva shakespearovští herci v pražském Národním divadle. Madame Melville měla premiéru v říjnu 2000 ve Vaudeville Theatre v londýnském West Endu s Irene Jacobovou a Macaulay Culkinem, úspěšná byla i americká verze této inscenace s Joely Richardsonovou v titulní roli.

Madame Melville z rodu lyrických bulvárů vypráví o vztahu sedmnáctiletého amerického studenta Carla a jeho francouzské profesorky literatury na americké škole v Paříži v polovině 60. let. Příběh po vzoru her Tennessee Williamse vypráví s jistou nostalgií dospělý Carl.

Matné výkony herců

Režisér Patrik Hartl obsadil do role Carla studenta DAMU Jana Medunu. Jeho největší devizou je sympatická upřímnost a bezprostřednost, s níž předstupuje před diváky. Při jeho mládí a dosud nevelké herecké zkušenosti se mu jen stěží může dařit odlišit rovinu dospělého ohlédnutí od retrospektivních scén, v nichž vystupuje v roli adekvátní jeho věku.

V nich se pohybuje s milou neobratností mladíka ze slušné a prudérně vedené americké rodiny, který se v liberální Paříži pohybuje s nejistotou, pramenící z hořce pociťované intelektuální i erotické "zaostalosti" za spolužáky. Je dojemně směšný při pokusech o konverzaci s Claudie, v níž vidí stále spíše svou profesorku literatury, než atraktivní ženu.

Ivana Chýlková hraje titulní postavu od počátku přitlumeně, se zvláštním smutkem, který prolíná i do nejrozvernějších scén. Je to ale postava hraná chvílemi až nezúčastněně, "na půl plynu", jakoby herečka šetřila silami a hereckými barvami. Snad je to záměr, jen těžko lze totiž postřehnout, co režisér Hartl od herců vlastně chtěl

Sentimentální hra o ztrátě panictví

Inscenace upadá čím dál víc do sentimentu, který vrcholí opakovaným a tragicky vyhrávaným závěrem. Ještěže do tohoto pochmurného světa vpadá svým šťavnatým herectvím Eva Holubová v postavě spolubydlící Ruth, houslistky a ženy, jejíž vztah k mužům je vstřícný i věcný. Holubová dokonale vládne uměním, jak gestem či pohledem zhodnotit a okomentovat situaci a její scény nahazují občas padající řemen přitlumené inscenace. Divácký zážitek komplikoval fakt, že herce bylo (z osmé řady!) stěží slyšet, natož rozumět tomu, co říkají. Údajně používají mikroporty, v onen večer ale zřejmě nefungující. Smysl jejich použití mi však v akusticky vyhovujícím hledišti Švandova divadla uniká.

Léto hereckých osobností pokračuje ve čtvrtek večer premiérou Ortonovy hry Návštěva pana Sloana s Karlem Rodenem, Janou Krausovou, Martinem Hoffmanem a Boříkem Procházkou. Madame Melville se na repertoár vrátí opět 28. srpna.

Richard Nelson: Madame Melville

Překlad Jitka Sloupová a Ivan Žáček, režie Patrik Hartl, scéna Jaroslav Bönisch, kostýmy Ĺubica Melcerová, hudba David Kraus, produkce Jana Leščáková. Premiéra 29. 6. a 1. 7. ve Švandově divadle na Smíchově.

Reklama

Výběr článků

Načítám