Hlavní obsah

Krev, pot a slzy Douglase Gordona jsou k vidění v galerii DOX

– Praha
Novinky, Karolina Zarzycká

Jeden z nejrespektovanějších světových umělců Douglas Gordon vystavuje v Česku - v pražské galerii DOX - vůbec poprvé obsáhlou sbírku svých děl pod názvem Krev, pot a slzy. Gordon pracuje s nejrůznějšími prostředky včetně filmu, videa, fotografie, textových a zvukových instalací.

Článek

Často reprodukované dílo Douglase Gordona představuje fotografii umělcovy paže, na níž je vytetováno Trust Me (Důvěřuj mi). Otázka, jak máme slovům a obrazům rozumět, prostupuje celou tvorbu Douglase Gordona. 

Autor zkoumá věčná témata paměti a identity, vnímání a interpretace. Jak naznačuje název  pražské výstavy, bude se soustředit na témata tělesnosti, dotkne se však také lokálního kontextu historie pohyblivých obrazů, reprezentovaného dílem nejvýznamnějšího českého vědce 19. století, Jana Evangelisty Purkyně.

V rámci doprovodných programů Café DOX se bude konat v době trvání výstavy cyklus přednášek a diskusí na motivy a témata, které Gordon ve svém díle zpracovává (paměť a identita, dobro a zlo, vztah filmu a výtvarného umění).

Autor 24 Hours Psycho

Douglas Gordon studoval na Glasgow School of Art v době, kdy ji vedl výtvarník českého původu Pavel Büchler, ke kterému se skotský umělec dosud hlásí. Gordon se proslavil svou prací Čtyřiadvacetihodinové psycho (24 Hours Psycho), která spočívá ve zpomaleném promítání Hitchcockova filmu trvajícím 24 hodin.

Další úspěch mu přinesl celovečerní konceptuální dokument Zidane, portrét 21. století, uvedený v roce 2006 na filmovém festivalu v Cannes, jejž natočil společně s francouzským výtvarníkem Philippem Parrenou. Tento dokument se bude promítat 18., 19. a 20. června od 19.30. 

Douglas Gordon

měl více než sto samostatných výstav na všech kontinentech a  získal řadu významných mezinárodních cen, například Turner Prize (1996), cenu Benátského bienále (1997), Hugo Boss Prize (1998) a Roswitha Haftmann Prize (2008).

Vedle výstav v newyorském Muzeu moderního umění (2006) a v Guggenheimově muzeu v Berlíně (2005) se přehlídky jeho tvorby uskutečnily mimo jiné i ve Scottish National Gallery v Edinburghu (2006), v Kunstmuseum Wolfsburg (2007) a v Centre Pompidou v Paříži (2007).

Sedmnáct kamer sledovalo během utkání mezi Realem Madrid a Villarreal pouze jednoho z největších fotbalistů současnosti Zinédina Zidana. Autoři svým dokumentem vytvořili jedinečný portrét, nabízející originální pohled na banalitu medializované reality a absurdní podoby novodobého hrdinství.

Reklama

Výběr článků

Načítám